Betty84 skrev 2014-04-27 11:47:41 följande:
I övrigt så köper jag inte riktigt det där med att folk mest kommer dricka vin. Tror det beror på vad det är för sällskap. Flera av våra gäster har sagt att de helst dricker öl. Av ca 40 drickande gäster (resten är ammande mammor, barn, och folk som kommer med bil) så har endast 5 pers sagt att de gärna vill ha vin.
Till TS: Stäm av med era gäster och kör på det de gillar!
Vi hade 64 gäster (om man räknar bort barn och ammande samt chaufförer så var det kanske 40 som drack alkohol)
Ca 85% av dom som drack alkohol valde vin till maten även om dom normalt sett helst dricker öl.
Vi hade både ock, de som serverade frågade vad gästerna ville ha och det var inte någon fråga om att vinkaraffer fanns på bordet och öl fick hämtas (eller andra saker som kan påverka valet av dryck till maten).
Vi hade köpt 5 plattor öl, för vi hade ju bar efteråt också och vi var jätterädda för att vi hade tagit i för lite. Men vi ville inte ha någon fyllefest så vi tänkte att det var bättre om det tog slut och dom fick välja annat istället i så fall.
Vi lämnade tillbaka 3 plattor till systemet och 1/2 platta fick makens mellanbror ta hem...
Så, tja... Visst har det med sällskapet att göra, men det har även med maten att göra och många som normalt sett gärna tar en öl till maten, vill ofta ha vin eftersom det många gånger passar bättre och känns lite mer speciellt.
Jag kan ju ta som exempel Trafikverkets julfest för den lokala arbetsplatsen (800 personer). Där brukar ca var 15:e person vilja ha en öl (lättöl räknar jag också med då).
På dom två bord som jag ansvarade för senast jag var med (16-20 pers per bord) så var det bara 1 öldrickare, så någon annan måste ha haft 1 extra då på sina bord ;) )
Däremot köper varannan person till en nubbe till kaffet ;)
Poängen jag försökte få fram med mitt första inlägg var i alla fall att det man sparar MEST pengar på om man åker över gränsen och handlar är ren sprit eller spritdrycker (likörer).
När det gäller öl och vin så brukar inte vinsten vara så stor att man tjänar på resan om man inte bor väldigt nära, och det blir även stora volymer att frakta...
Vi provsmakade oss igenom flera BiB:ar under året innan vårt bröllop för att hitta det vi tyckte skulle passa bäst till den typ av mat vi skulle servera, men vara bäst pris på. Och vi hittade ett riktigt bra vin för under 200:- per box (dom lite större boxarna) så vi körde på det :) Så man behöver inte köpa dom dyraste vinerna i Sverige heller.
En god Shiraz passar många gånger riktigt bra om man ska servera något lite kraftigare kött, det gäller bara att hitta rätt producent :)