Jovibo skrev 2014-04-25 13:45:14 följande:
Vi ska också byta namn till ett släktnamn. Troligen kommer det inte hinna bli klart innan bröllopet, men om det skulle bli det, kan det strula till det med hindersprövningen som vi redan har?
Står det din farmors barn också på utdraget? Det stod det inte på mitt.. Jag var tvungen att ha min mammas utdrag också..
Jag var också orolig för hindersprövningen men jag frågade, och hindersprövningen går på personnummer och inte på namn. Du är fortfarande du vilket namn du än har! :)
När jag pratade med kvinnan på skatteverket så förklarade jag vad jag behövde ha för personbevis och då fixade hon det. Man måste prata med dem, det fungerar inte med det personbeviset som du kan beställa på internet. Eftersom jag hade ringt och pratat med PRV så var det lite lättare att veta vad jag behövde.
Idag skickade jag in papprena för namnbyte! :) Och pengarna, alla 1800 kr. Fy sjutton! Men det är det värt. Så om ungefär 8 veckor får jag mitt nya namn. Det är ju lite tidigare än bröllopet men det är ju bra att vara säker på att det hinns med. :)