Hjälp tack med släktnamn :)
Vi ska också byta namn till ett släktnamn. Troligen kommer det inte hinna bli klart innan bröllopet, men om det skulle bli det, kan det strula till det med hindersprövningen som vi redan har?
Vi ska också byta namn. Jag ringde till PRV och frågade vad vi behöver skicka in till dem. De sa personbevis och utdrag ur födelse/dop-bok. Vi ska ta min farmors namn som ogift. Därför behöver vi personbevis för mig och för min farmor. På mitt står vilka som är mina föräldrar och på farmors står vilka som är hennes barn och föräldrar.
Därefter ringde jag till skatteverket för att fråga hur jag skulle få tag på dessa personbevis. Hon jag pratade med var jättegullig och skickade hem personbevisen till mig med en gång. De kom fram nästa dag.
Sedan pratade jag med landsarkivet i Gbg och frågade hur födelse/dop-boks utdrag kunde fås fram. Hon sa att det inte gick att hämta själv utan att det var sådant som krävde någon stämpel för att PRV ska godkänna det. När jag dagen efter fick personbevisen så insåg jag att farmor var född i ett annat län så det är Uppsalas landsarkiv som jag måste kontakta. Papprena som ni skickar till PRV får inte vara äldre än 3 månader. Så be inte om personbevisen för tidigt.
Lycka till! :)