Stora problem med bordsplacering
Vi satte våra föräldrar i ena änden av honnörsbordet, dvs. min pappa hade makens mamma till bordet. Min pappa satt mittemot min mamma, och makens pappa bredvid min mamma, mittemot sin fru. På så sätt "slapp" vi sitta bredvid dem, men de fick ändå sitta vid honnörsbordet.
Min mamma är lite blyg och inte så pratsam, medan pappa kan konversera vem som helst hur länge som helst. Så jag tror mamma uppskattade att hon fick sitta mittemot pappa som höll igång samtalet i den delen av bordet. Makens pappa är jättetrevlig men inte så duktig på att prata med folk han inte känner.
Närmast oss satte vi helt enkelt nära vänner (brudföljet + ett par till) som vi ville prata med hela middagen. Ett steg bort satt sedan föräldraparen.
Hörde inga missnöjda kommentarer från någon av föräldrarna, tror de var nöjda med att sitta vid honnörsbordet men ändå inte vara jättesynliga. (Och tro mig, svärmor skulle ha beklagat sig om hon var missnöjd )
Jag har varit på bröllop där brudparet suttit:
- ensamma vid ett bord
- med sina föräldrar
- med sina föräldrar & brudföljet
- med brudföljet
- med vänner (det paret hade inga tärnor eller marskalker)
Huvudsaken är att alla får en så trevlig fest som möjligt. Så länge man sätter föräldrarna någotsånär nära brudparet (så de ser och hör allt) så brukar de vara nöjda. Vänner och övrig släkt brukar finna sig i det mesta vad gäller bordsplacering.