Bröllop/dop?!?
Jag har svårt att planera långt i förväg eftersom jag bara jobbar extra vid behov och inte kan tacka nej til jobb (alla som är arbetslösa vet vad jag pratar om :P )
Så jag hade inte pratat med chefen om ledigt för "bara" dop och födelsedagsfest.
Men jag hade gjort det för ett bröllop.
Jag har även varit gäst på något sånt här arrangemang, och jag vet hur reaktionerna var där (både från min sida och från andras).
Man kan dels känna sig lite snuvad för att man gick miste om den här "förväntan" som det ju ofta blir inför ett bröllop.
Man kan känna sig dum för att man inte hade med sig någon bröllopspresent...
Man kanske skulle ha tagit ledigt dagen efter så att man kunde stanna och fira hela kvällen och inte hade planerat att åka hem tidigt för att kunna jobba dagen efter.
Eller hund/barnvakten kanske bara kan stanna en viss tid för att man inte bokat något längre... osv osv.
Överraskningar kan vara jätteroliga. Men dom kan också vara jättejobbiga.
och den största överraskningen för er kan vara att många som ni väldigt gärna hade önskat vara där för att dela er dag inte kommer, för dom prioriterar inte dop och födelsedag...
Att ni planerar att be andra om hjälp är en bra sak. Man behöver hjälp :)
Men det är långt ifrån alla som tycker att det är så kul.
Om man är duktig på att laga mat så kan man ofta bli ombedd att laga maten till olika fester, om man är duktig på att baka så blir man ombedd att stå för tårtan osv. Att bara få vara gäst kan vara guld värt.
Så tänk på det och ha lite fingertoppskänsla när ni frågar :)