• Kileane

Vad gör du med dina glasögon?

Tja jag har inget val - har mina på. Jag har inget emot att ha glasögon, det har jag ju haft hela livet och det är ju "jag". Men mindre roligt är det att mitt synfel är så stort (-12 dioptri på båda ögonen + astigmatism) att mina linser verkligen är tjocka som flaskbottnar! Okej, de är slipade med en speciell teknik så de är som mest ca 1 cm ute i kanten (även det är väldigt mycket, jag vet...) men så fort jag tittar ner eller i en viss vinkel så ser man alla slipningarna i linsen. Det betyder att om jag inte håller upp huvudet och tittar precis rakt in i kameran så ser man enbart mina glasögon och inte mycket mer.

Ärligt talat känns det jättetråkigt och jag önskar att jag hade haft råd/tid/mod att våga operera mig tidigare (om det ens skulle gå). Men nu är det som det är och jag får ha mina fula glasögon för jag klarar mig inte utan dem.

• Kileane
    Plättis skrev 2014-04-25 09:07:29 följande:
    Det skulle säkert gå att operera, åtminstone för att förbättra synfelet. Men jag är ingen expert alls på ämnet, så det kanske är bäst att fråga någon som jobbar med det direkt. Det som skrämt mig mest är priset, och att jag hört att inte alla operationer lyckas. Visserligen kan det vara skrönor som en kompis kompis hört som man sedan drar för kollegorna på jobbet, men vad vet man? 
    Det är tyvärr inte så säkert när synfelet är så stort som mitt. Åtminstone blir det knappast helt bra (kräver jag inte heller iofs). Men precis som för dig så skräms jag av de historier när det inte gått så bra...ju större synfel desto mer omfattande ingrepp också!

Plus att det är dyrt, minst 5000 euro för båda ögonen. Man kunde ju ta lån...men sanningen är nog att jag drar mig för att jag tycker hela operationen låter så fruktansvärt obehaglig!
  • Kileane
    Plättis skrev 2014-04-25 10:26:53 följande:
    Samma här! Vad är väl ett par glasögon om man jämför med att någon ska skjuta laser i ögonen på en? ;) 
    hehe precis så!

LASIK går tyvärr inte att göra på mig och det är ju tyvärr så att det blir mer komplicerat (och längre läkningstid) med synfel.

Jag tycker annars brudar och glasögon är hur fint som helst, titta bara på de fina bilderna som daniiel visade! Så för egen del sörjer jag mest att mina glasögon är så tjocka och fula och att slipningarna syns extremt väl i vissa vinklar vilket gör att jag typ bara kan bli fotad rakt framifrån om det ska se bra ut...
  • Kileane

Det här är inte mina glasögon utan en googlad bild, men de är väldigt lika mina. Både till färg, form och tjocklek (fast mina är nog tjockare ändå). När man tittar från sidan på detta viset, ser man tydligt slipningarna i linserna. Det är nödvändigt, men inte snyggt...

tfrances.files.wordpress.com/2012/07/img_2361.jpg

Svar på tråden Vad gör du med dina glasögon?