• LinaNordstrom

Hur länge håller champange?

Har glömt bort att vi hade en flaska champange uppe på en hylla. Den är flera år gammal, hittar inget bfdatum på den. Är den ok att dricka? Går det att lagra champange eller ska vi hälla bort den och köpa en ny? 

• Svar på tråden Hur länge håller champange?
  • iso

öppna och testa! det beror lite på om de passar sig för "lagring". smakar det inte gott så häll ut, annars är det bara njuta :)

• LinaNordstrom
    iso skrev 2014-05-12 11:04:10 följande:

öppna och testa! det beror lite på om de passar sig för "lagring". smakar det inte gott så häll ut, annars är det bara njuta :)

Vi hade tänkt dricka den på bröllopsdagen till fotografering osv inte så skoj om den är dålig då Kanske köper en billigare i reserv om den är dålig
  • Vinröd

Googla och se om du hittar något om den sortens champagne. Kanske finns någon av senare årgång som du kan kolla hållbarhet på, eller fråga på systemet. En del champagne blir ju bara finare om den lagras, vi får hoppas på att det är en sådan ni har :)

• Plättis

Enligt Systembolagets hemsida kan man lagra champagne hemma i 3-5 år, i en temperatur på 10-12 grader och helst liggande. 

Så det kan nog vara en bra idé att köpa en ny och fräsch flaska :) 

Jag kan rekommendera Geisweiler, ett franskt mousserande vin som är lätt, fräscht och mycket prisvärt! 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • LinaNordstrom
    Plättis skrev 2014-05-12 13:12:07 följande:

Enligt Systembolagets hemsida kan man lagra champagne hemma i 3-5 år, i en temperatur på 10-12 grader och helst liggande. 

Så det kan nog vara en bra idé att köpa en ny och fräsch flaska :) 

Jag kan rekommendera Geisweiler, ett franskt mousserande vin som är lätt, fräscht och mycket prisvärt! 

Aha ja då är det nog kört för den flaskan då den legat i rumstemperatur, typiskt. 
  • Plättis

Jag är inte säker på hur noga det är, vi förvarar champagne i rumstemperatur stående. Men de överlever aldrig särskilt länge hos oss ;) 

Det är nog bäst att inte chansa, ett gott mousserande kostar inte alls mycket! 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • LinaNordstrom
    Plättis skrev 2014-05-12 14:54:35 följande:

Jag är inte säker på hur noga det är, vi förvarar champagne i rumstemperatur stående. Men de överlever aldrig särskilt länge hos oss ;) 

Det är nog bäst att inte chansa, ett gott mousserande kostar inte alls mycket! 

Ska testa "gammelflaskan" hemma i stället, typ till grillat. Är det dålig så gör det inet om den är bra blir det en lyxig grillkväll  
  • iso
    LinaNordstrom skrev 2014-05-12 15:06:30 följande:
    Ska testa "gammelflaskan" hemma i stället, typ till grillat. Är det dålig så gör det inet om den är bra blir det en lyxig grillkväll  
    ja ska ni ha det till bröllopet så är det nog bra att ta den en hemmakväll istället. smaka dock innan ni häller ut den! :) synd att slösa på champagne.
Svar på tråden Hur länge håller champange?