Förlovning = Glädje, eller?
Jag har varit förlovad en gång tidigare, innan jag träffade min sambo. Fram till förlovningen tänkte jag på det en del. Vi planerade det också gemensamt, men det gnagde lite i bakhuvudet. Förra gången var jag ung, så vi kompromissade massor. Billiga ringar och sånt.
Både jag och min sambo använder främst silversmycken och passar inte så bra i guld. Så vi funderade på att ha silverringar när vi förlovade oss. En kväll lyckades jag haspla ur mig att det kändes lite dumt att förlova sig för andra gången med en silverring, lite som att min sambo vunnit silvermedaljen. Och egentligen ville jag ha vitt guld. Så då tittade han på mig och sa "Då är det klart att vi ska ha vitt guld" och sedan var alla tvivel borta.
Nu har vi varit förlovade i ett och ett halvt år, och jag tänker i stort sett aldrig på att jag varit det tidigare. Det är så naturligt när jag har rätt ring på fingret (och rätt karl också!).
Det enda som varit jobbigt har varit när närstående fällt kommentarer om att det är andra gången. Vad spelar det för roll? Inget förhållande är likt det andra, och ringen han kommer ha på fingret är din. Den du har på ditt finger är hans. Allt annat är oviktigt.