• daniiel

Två klänningar?

Jättefin brudklänning du har valt! Och nu vet jag att smaken är som baken och att tråden inte handlar om det, men ska du inte ha en platta bakom snörningen?

Nåväl, tillbaka till det tråden handlar om. Du vill känna dig fin på er bröllopsdag, givetvis, men vet du vad? För att kunna ha riktigt roligt och slappna av, så behöver man också känna sig bekväm!

Jag valde att byta klänning till middagen/festen, så jag slapp släpet, allt tjockt tyg och underkjol. Jag bytte till en kortare brudklänning utan underkjol och det var så skönt! Jag kände mig väldigt fin i den klänningen också och jag fick ju då chansen att använda två fina klänningar istället för bara en ;) Jag är glad att jag bytte om.

Om du redan nu känner att klänningen känns varm och svår att röra sig ordentligt i, så kan det nog vara en bra idé att ha den andra klänning som "back up" och en plan för hur och vart du kan byta om till den. Skulle det nu vara så att du på själva bröllopsdagen ångrar dig och vill ha din stora klänning hela dagen och kvällen, så ha det. Men har du inte den andra klänningen som alternativ, så kan det hända att du på bröllopsdagen ångrar att du inte hade något ombyte och då känner dig lite obekväm och inte riktigt kan njuta av kvällen. Det skulle ju vara hemskt tråkigt!

• daniiel
    Sezzie skrev 2014-05-13 15:47:59 följande:
    Jo egentligen SKA det vara en platta bakom- men blev problem med den, den räkte inte till så jag fick improvisera & valde att ta bort den & tycker det var fint ändå- eller ser det illa ut? :( (beställd från kina & storleken vart mindre än tänkt över ryggen..)

Hur som helst, då kan det kanske vara bra att ha en alternativ klänning att byta till ifall att.. vad tyckte du om min "alternativa" klänning? Är den brud-okej eller för enkel?

Kan tillägga att vi inte ska ha en brakfest utan endast en vigsel, fotografering, middag & tårta på restaurang & ingen "fest". Bara de allra närmsta kommer så blir ca 35 pers kanske
    Aha okej, då förstår jag :) Tyckte det såg ut som en modell där det skulle vara en platta. Har du kollat med en sömmerska om det är möjligt att lägga ut den någon cm och om det går att ordna en ny platta? Jag säger inte att det absolut behövs, smaken är som baken, men jag tyckte det såg lite... naket ut. Som om något saknas.

Jag tycker klänningen du visar i TS är jättefin och definitivt "brudig". En brudklänning kan ju faktiskt se ut precis hur som helst. Vissa har långa, andra korta, någon en svart, blå eller röd. Med spets eller utan, med ärmar eller utan. Ja, det finns inget som säger att en brudklänning måste se ut på ett speciellt sätt. 

Med tanke på vad ni har tänkt er för middag, så tycker jag att den klänningen passar väldigt bra till det. Och den är jättesnygg! 
  • daniiel
    Sezzie skrev 2014-05-14 09:24:45 följande:
    Tack så mycket, vad skönt... får kolla upp det med plattan i så fall, vill ju inte att gästerna ska tycka det ser illa ut...
    Jag tror inte någon kommer tycka att det ser illa ut även om du inte har någon platta där, lyssna inte alltför mkt på mig ;) Gå på din tycke och smak och din magkänsla, det brukar bli bäst då :)

Men som sagt, det är en väldigt fin klänning och du kommer vara en vacker brud oavsett!
  • daniiel
    Sezzie skrev 2014-05-15 09:18:39 följande:
    Jag tror det är så att det inte är så vanligt med klänningar som är öppen baktill när det är snörning och därför är det många som reagerar på den saken. För många kan det nog se lite "fel" ut, eftersom man inte är van att det ser ut så.

Men ja, det finns klänningar som är öppna baktill under snörningen och det är inget fel med det så länge du känner dig bekväm och fin med det! Det är du som ska bära klänningen och det är egentligen bara din åsikt kring det hela som räknas i slutändan. 

Jag förstår att det kan vara svårt, men försök koppla bort vad andra säger. Läs, tänk efter om du håller med och om inte - så strunta i kommentarerna! Vad jag eller någon annan här på BT tycker och tänker är egentligen inte relevant.

Och som sagt, det är en jättefin klänning och du kommer vara en strålande vacker brud! :)
  • daniiel
    Sezzie skrev 2014-05-15 16:05:24 följande:
    Jo så kanske det är. Jag blev bara så himla ledsen, jag tyckte den var fin utan med men nu känner jag mest ångest över hur folk kommer reagera på bröllopsdagen. Jag vill ju inte höra kommentarer i efterhand om hur illa det såg ut. Så efter att ha visat klänningen här känns det "fel" att ha bar korsettrygg & som att jag borde fixa "problemet". Känslan jag hade när jag testa den då jag kände mig så vacker försvann när så många skrev att det såg illa ut... 
    Jag förstår hur du tänker och menar och jag förstår att du känner så. Man vill känna sig fin och man vill att andra också ska tycka det. Det är ju självklart! Men det kommer aldrig vara så att alla tycker om allt. Jag vet många som inte tyckte att diverse saker med min klänning var så fint, alls, och visst blev jag lite sårad och ledsen ibland över vissa kommentarer. Jag försökte dock komma ihåg att precis som att inte allt faller mig i smaken, så faller inte allt andra i smaken heller.

Men som sagt, huvudsaken är faktiskt vad du tycker, hur du känner och vad du anser om klänningen! Du kommer aldrig hitta en klänning som alla kommer tycka är jättefin på alla sätt och vis, så du måste fokusera på vad du själv tycker och känner för din klänning. Det är du som ska bära den och du måste tycka om den. Gör du det, så kommer det bli bra.
  • daniiel
    Sezzie skrev 2014-05-15 18:13:35 följande:
    Jaha! Måttbeställde du? Jag tog färdig storlek (36) men de var ju lite mindre än 36 här i sverige... skulle nog behövt i alla fall 38 om plattan skulle räcka till men annars satt den bra :)
    Nej, jag beställde standardstorlekar med snörning. Beställde båda i storlek 42. Jag fick dock hem båda i storlek 40 och utan snörning, alltså med dragkedja istället. I övrigt var klänningarna jättefina!, men dom passade ju inte :P

Din klänning ser ju väldigt välsydd ut iaf :) Om man ska kolla på sånt som ibland kan se lite tokigt ut på kinaklänningar, som tex vecken över bysten och kjolen som är sk. "pick up"-modell.
  • daniiel
    Sezzie skrev 2014-05-15 18:27:49 följande:
    Jaha! Jag vågade inte beställa utan snörning i fall att & tur var nog det! :)
    Det ända som var annorlunda med denna kinaklänning emot orginalbilden var blommorna- det skulle vart strass men det gör mig inget då tärnklänningarna med har tygblommor :)

Har nu i alla fall beställt hem den andra klänningen till middagen "ifall" jag känner att jag måste byta den. Hade sån tur att jag fick den till nästan halva priset med! Den lilla klänningen skulle nästan ha kostat lika mycket som brudklänningen. Men den kan jag ju använda igen sen, som på smekmånaden :)
    Nej, jag beställde ju med snörning, men fick utan ändå :P Miss i kommunikationen. Jag fick dock tillbaka hälften av kostnaden för båda klänningarna och kunde sälja dom sen, så det kändes inte så farligt. Lite tråkigt dock, för det blev så att jag inte gifte mig i min drömklänning, men jag kände mig fin ändå :)

Har du någon länk till originalet? Skulle vara kul att se :) Och ja, exakt lika blir ju aldrig dessa kinaklänningar, men det betyder ju inte att dom alltid är fula för det!

Jag tycker det var ett bra val :) För då kan du känna efter på bröllopsdagen om du vill ha den stora klänningen hela dagen eller om du vill byta om. Det kan vara skönt att ha alternativet :) Och som du säger, du kan säkerligen använda den vid fler tillfällen, bör ju passa väldigt bra till smekmånaden :) Även den klänningen är ju väldigt snygg :)
Svar på tråden Två klänningar?