• cecbj195

Save the date - blir det fånigt?

Jag ligger långt före i planeringen här, men det är bara så roligt!

Vi kommer nog skicka ut ett save-the-date i höst och därefter inbjudningar i vår till vårt augusti-bröllop 2015. Jag tycker bara ett "spara det här datumet" känns lite tråkigt och skrev ihop ett litet rim nu idag som jag tänker mig kunna använda istället:

"Det krävdes övertalning att få, 
    C att i aprilkvällen ut i skogen gå.
    Packa väskan, sovsäck och liggunderlag. 
    Därefter sätta sig i bilen och åka ett tag. 
    A ledde henne fram genom buskar och snår 
    ?Tänk vilken vacker solnedgång vi får!?

Väl framme på Hindens rev med strand,
    tältet sattes snabbt upp med van hand
    Med Cosby som moraliskt stöd,
    en middag med korv och bröd
    avnjöts där på stranden.
    Potatissallad blir krispigare i sanden...

Efter maten A reste sig,
    såg nervös ut och sa ?Kom med mig?.
    Föll på knä och tog fram ask med ring
    frågade sedan ?Vill du gifta dig med mig??
    ?Såklart jag vill!? blev C:s svar,
    och kysste sin älskade karl.

Därför önskar vi nu,
    att ni är med när vi blir man och fru.
    Den xx augusti klockan xx-ton
    kommer kyrkorgeln att ta ton.
    XX kyrka bruden har kär,
    så därför gifter vi oss där.

Mer än så vet vi knappt själva
    såhär i månad elva.
    Men ge er till tåls, innan våren är till ända
    vi en riktig inbjudan kommer sända.
    Så skriv nu upp denna tid och da?
    så att ni inte missar när vi säger ?Ja!?

Varma kramar från
    C & A"

Rimmet beskriver min fästmans frieri ganska så exakt, rätt så nöjd över hur jag fick ihop det! Nödrimmen får jag dock slipa lite på ;) Och våra namn och alla X ska givetvis skrivas ut.
    Cosby = vår hund
    Månad elva = tänker mig att man skickar ut det i november i så fall.

Är det för långt? Är det fånigt? 

• Svar på tråden Save the date - blir det fånigt?
  • daniiel

Jag måste nog faktiskt hålla med TheD här om att det är väldigt långt. Helt ärligt, så har jag inte orkat läsa hela ens nu. Tror inte jag skulle göra det om jag fick hem en såndär inbjudan, eller spara datumet, heller.

Jättekul och bra idé, absolut, men jag tror att du vinner en hel del på att försöka korta ner det till åtminstone hälften.

Måste bara tillägga att jag dock gillar rim! ;)

• Midsommarbrud

Vilken personlig grej.. Tyckte inte alls det var för långt, för den var så kul att läsa, roligt att få höra historien om hur han fria.. och för de som känner er blir det ju ännu roligare, så nej inte för lång tycker jsg. Men smaken e ju som baken..

Tyckte dock det va en smart ide att fetmarkera tid och datum. Vill man gå tillbaka och dubbelkolla i efterhand kan det nog va skönt att slippa leta i texten..

Hade blivit jätteglad om jag fick en sån fin dikt i brevlådan..

• EochA

Jag älskar rim! Tycker detta lät fantastiskt och håller med om finslipningen. Blir nog en lite risk att jag apar efter lite med rimiden ;)

• cecbj195
    daniiel skrev 2014-05-15 17:48:50 följande:

Jag måste nog faktiskt hålla med TheD här om att det är väldigt långt. Helt ärligt, så har jag inte orkat läsa hela ens nu. Tror inte jag skulle göra det om jag fick hem en såndär inbjudan, eller spara datumet, heller.

Jättekul och bra idé, absolut, men jag tror att du vinner en hel del på att försöka korta ner det till åtminstone hälften.

Måste bara tillägga att jag dock gillar rim! ;)

Mmm, har också funderat på längden. Blir kanske svårare att få med berättelsen om det är kortare, men det går ju att försöka :)

Vad menar du med att inte spara datumet? Skulle du inte skriva upp när en vän gifte sig bara för att du inte gillar kortet..?
  • cecbj195
    Midsommarbrud skrev 2014-05-15 20:24:26 följande:

Vilken personlig grej.. Tyckte inte alls det var för långt, för den var så kul att läsa, roligt att få höra historien om hur han fria.. och för de som känner er blir det ju ännu roligare, så nej inte för lång tycker jsg. Men smaken e ju som baken..

Tyckte dock det va en smart ide att fetmarkera tid och datum. Vill man gå tillbaka och dubbelkolla i efterhand kan det nog va skönt att slippa leta i texten..

Hade blivit jätteglad om jag fick en sån fin dikt i brevlådan..

Haha, det är verkligen delade meningar om min dikt :P Får väl se hur vi gör, har inte visat den för brudgummen än... :)
    EochA skrev 2014-05-16 14:09:31 följande:

Jag älskar rim! Tycker detta lät fantastiskt och håller med om finslipningen. Blir nog en lite risk att jag apar efter lite med rimiden ;)

Haha, apa på du :) Tack så mycket!

• daniiel
    cecbj195 skrev 2014-05-16 14:18:47 följande:
    Mmm, har också funderat på längden. Blir kanske svårare att få med berättelsen om det är kortare, men det går ju att försöka :)

Vad menar du med att inte spara datumet? Skulle du inte skriva upp när en vän gifte sig bara för att du inte gillar kortet..?
    Haha nej, alltså om jag fick ett inbjudningskort eller spara datumet-kort med en väldigt lång text, så skulle jag mest troligt inte orka läsa allt, utan bara leta fram datum och tid. Givetvis skulle jag ha koll på när bröllopet skulle vara och sån info som är viktig, som tex OSA. Jag skrev bara sådär för att den här tråden inte handlade om själva inbjudningskorten, utan om spara datumet.

Och nej, det är klart att du inte får med lika mkt med en kortare text, men måste verkligen allt vara med? Eller kan du försöka plocka ut det viktigaste?

Nej, men ni gör givetvis som ni vill med texten. Vill ni ha den lång, så ha den lång. Dom som orkar läsa kommer göra det och dom som inte gör det.. ptja, dom kan ju bara skippa att läsa :)
  • cecbj195
    daniiel skrev 2014-05-16 14:25:52 följande:
    Haha nej, alltså om jag fick ett inbjudningskort eller spara datumet-kort med en väldigt lång text, så skulle jag mest troligt inte orka läsa allt, utan bara leta fram datum och tid. Givetvis skulle jag ha koll på när bröllopet skulle vara och sån info som är viktig, som tex OSA. Jag skrev bara sådär för att den här tråden inte handlade om själva inbjudningskorten, utan om spara datumet.

Och nej, det är klart att du inte får med lika mkt med en kortare text, men måste verkligen allt vara med? Eller kan du försöka plocka ut det viktigaste?

Nej, men ni gör givetvis som ni vill med texten. Vill ni ha den lång, så ha den lång. Dom som orkar läsa kommer göra det och dom som inte gör det.. ptja, dom kan ju bara skippa att läsa :)

Haha, då förstår jag :)

Nej, allt måste såklart inte vara med, men samtidigt ska det ju bli en sammanhängande berättelse om det ska finnas en vits med att göra det på detta vis. 

Jadå, klart vi gör som vi vill, men skönt att få lite respons också. Inte kul om gästerna suckar och tycker vi är jobbiga när de får sitt save-the-date-kort ;)

• daniiel
    cecbj195 skrev 2014-05-16 14:47:33 följande:

Haha, då förstår jag :)

Nej, allt måste såklart inte vara med, men samtidigt ska det ju bli en sammanhängande berättelse om det ska finnas en vits med att göra det på detta vis. 

Jadå, klart vi gör som vi vill, men skönt att få lite respons också. Inte kul om gästerna suckar och tycker vi är jobbiga när de får sitt save-the-date-kort ;)

För mig är ju själva grejen med såna kort att dom är väldigt korta och enkla med bara datumet och namnet på brudparet i princip. Vissa gör ju dock filmer och liknande och skickar, så en berättelse är väl egentligen inte så konstigt heller. Det är bara att man tänker olika och har olika erfarenheter. Det ena behöver ju inte vara bättre, eller sämre, än det andra - bara olika :)
  • Chicita
    Provade att korta av den lite åt dig :) 

Att övertala C att campa var inte så lätt
    Men A sa - packa väskan och dig i bilen sätt
    Genom buskar och snår till Hindens strand
    Vi vandrade tillsammans (ibland hand i hand)
    När tältet var rest blev det picknick på stranden
    En vacker solnedgång fick vi se där vi satt i sanden
    A var nervös, C förstod ingenting
    Sen han föll ner på knä och drog fram en vacker ring
    Vill du bli min fru och dela livet nu med mig
    Jag älskar ingen annan, vill du gifta dig med mig?
    Så klart jag vill, hur kan du tro att annat svar du få
    För mig så är det självklart att det skulle bli vi två
    En kyss förseglar bandet mellan dessa unga tu
    Och denna sak ska firas, när vi blir herr och fru
    Den X:e Augusti i vackra XX Kyrka
    Vi hoppas att på närvaro av dig, vi kunna yrka
    När våren är till ända och blommor börjat spira
    En inbjudan då komma, då är det dags att fira

Varma kramar från
    C & A
  • cecbj195
    Chicita skrev 2014-05-16 15:15:25 följande:
    Provade att korta av den lite åt dig :) 

Att övertala C att campa var inte så lätt
    Men A sa - packa väskan och dig i bilen sätt
    Genom buskar och snår till Hindens strand
    Vi vandrade tillsammans (ibland hand i hand)
    När tältet var rest blev det picknick på stranden
    En vacker solnedgång fick vi se där vi satt i sanden
    A var nervös, C förstod ingenting
    Sen han föll ner på knä och drog fram en vacker ring
    Vill du bli min fru och dela livet nu med mig
    Jag älskar ingen annan, vill du gifta dig med mig?
    Så klart jag vill, hur kan du tro att annat svar du få
    För mig så är det självklart att det skulle bli vi två
    En kyss förseglar bandet mellan dessa unga tu
    Och denna sak ska firas, när vi blir herr och fru
    Den X:e Augusti i vackra XX Kyrka
    Vi hoppas att på närvaro av dig, vi kunna yrka
    När våren är till ända och blommor börjat spira
    En inbjudan då komma, då är det dags att fira

Varma kramar från
    C & A
    Wow! Tack! :) Jag är imponerad!
  • Chicita

Hoppsan... alla mellanrum försvann.

Hade delat upp det i 3 stycken. 6 rader per vers.
    Men det är ju enkelt att fixa :) 

• CoG

om det blir för långt att ha med i ett save the date kanske du kan ta med det i ett kommande festhäfte/ middagshäfte?

• cecbj195
    CoG skrev 2014-05-17 14:05:57 följande:

om det blir för långt att ha med i ett save the date kanske du kan ta med det i ett kommande festhäfte/ middagshäfte?

Har faktiskt funderat på det med :) isf tillsammans med citat från vad folk sa när de fick höra om förlovningen. Fick rätt många roliga kommentarer nämligen ;)
  • Jossen
    daniiel skrev 2014-05-16 15:49:03 följande:
    Chicita gör det igen! ;D

Haha hon gör verkligen det!

Jag är här inne emellan åt och alltid är ni två (daniiel och Chicita) så otroligt hjälpsamma. :)

TS, din tanke var verkligen bra. Det var lite långt och jag förstår att du ville ha med vissa grejer. Men något man får lära sig när man pluggar journalistiskt skrivande etc är att när man är klar med första utkaste - STRYK! Stryk stryk stryk allt onödigt. Det där med potatissalladen, jätteroligt och en kul detalj, men för ett "informationskort" som ju save the date är så blir det onödigt mycket information. 

• Nightrod

jag tycker både det korta rimmet samt orginal är fina båda två, och personligt.

Däremot tycker jag att "save the date" är dumt överlag, antingen bjuder man in till va det är eller så väntar man, men att skicka ut ett save the date utan att skriva vad det är... inte min grej i alla fall, hade jag fått ett svae the date hade jag bara kastat det och svurit, ha ha tur inte alla är som mig :D

Live free, ride free
  • emser

Jag tyckte det var jättefint! Det blir ju dessutom en helt annan grej för dom som får det och känner er, då tror jag inte det är någon som kommer tänka att det är för långt.. Då vill man ju bara läsa och glädjas med er! (Kanske inte lika lätt på bröllopstorget med anonyma människor). Vi hade en save-the-date som vi skickade ut vilket jag är VÄLDIGT glad för. Det gjorde att många satte av datum direkt och när inbjudan kom så var inte den helgen plötsligt uppbokad. Nu skulle alla resa oxå så då blir det extra viktigt men augusti är en populär tid för bröllop så man ska inte se bort från att det kommer andra som oxå bjuder in samma helg..

Svar på tråden Save the date - blir det fånigt?