Dilemma: förfrågan om att få ta med barn på barnfritt bröllop
Jag och min sambo har hamnat i ett dilemma som vi känner oss osäkra på hur vi ska hantera, så jag tänkte slänga ut frågan här för att få lite objektiva synvinklar från folk som inte känner oss. Väljer därför att vara anonym.
Vi ska gifta oss i augusti och skickade ut save the date i höstas med kort info om datumet för att våra gäster inte skulle boka upp sig på annat. I januari skickade vi ut inbjudningarna och där angav vi då att vi önskar ha ett barnfritt bröllop. Eftersom ingen av våra vänner har så små barn att de vid tidpunkten för bröllopet kommer att ammas nämnde vi inget om att ammande barn är välkomna, vi tyckte det var onödig information när vi hade begränsat med utrymme på inbjudningskorten.
Nu har en av sambons vänner hört av sig och sagt att om inte deras son på 11 månader får vara med så kommer inte hans fru. Min sambo sa då lugnt att vi inte kan låta en familj få ta med sina barn när vi har sagt nej till flera andra (även släktingar som kan ha svårt att hitta annan barnvakt då hela släkten är på bröllopet). Då kontrade vännen med "men han är ju så liten".
Nu känns det som att vi hamnat i sitsen att vi måste välja om vi tycker det är viktigare att vännens fru kommer, men med barn (som vi inte vill), eller att vi får ett barnfritt bröllop som vi önskat från dag ett i planeringen. Vi känner främst sambons vän, har inte umgåtts så mycket med hans fru så det är ingen vi egentligen känner så starkt för om hon kommer eller inte.
Vi har själva inga barn men det verkar så känsligt att neka barn så vi vet inte hur vi ska göra. Bör en ettåring räknas som "ammande barn" eller kan de vara utan sin mamma en eftermiddag/kväll? Familjen har släkt i hemstaden så de bör kunna ordna barnvakt..
Vi har ordnat med övernattning för gästerna eftersom vi gifter oss på landet, men det är inget krav från vår sida att man stannar över natten om man inte vill eller kan. I runda slängar handlar det om 7-8 timmar om frun är med på vigsel och middag.
Vad skulle ni råda oss till i denna situation? Ska vi stå på oss och säga att vi gärna hade sett att frun kom men att vi förstår att hon inte vill lämna sonen. Eller "måste vi" enligt etikettregler tillåta barnet att komma med?
Hjälp! :)