Inlägg från: Trattkantarellen |Visa alla inlägg
  • Trattkantarellen

Dilemma: förfrågan om att få ta med barn på barnfritt bröllop

Vi kommer också ha barnfritt bröllop, kommer vara 3 av de bjudna som ha små barn, har pratat med två av mammorna, ena kommer ha en son på ganska precis 2år, den andra kommer ha en dotter på 2,5år och en liten bebis på drygt 10 månader. Ingen fara för någon av dem att fixa barnvkt för den kvällen.
    Stå på er, det är ERT bröllop.

• Trattkantarellen
    Magenta skrev 2014-05-18 10:08:56 följande:

Många av svaren känns väldigt oflexibla. Visst kan mna göra ett undantag om man vill och dessutom vem säger att 11-månaders barnet inte fortfarande ammar? Mycket vanligt att fortfarande amma under året. Och är han dessutom taostmaster så känns det faktiskt som om detta trumfar en vanlig gäst och att ni därför kan göra ett undantag för honom och även vara shysst mot honom om han är schysst mot er och ställer upp som toastmaster, eller hur?

En 11-månaders bebis ammas säkert fortfarande ja, men man helammar ju inte vid den åldern, så barnet kan ju klara sig utan mamman i 6-8h, man kan naturligtvis också pumpa ur lite bröstmjölk och ha på flaska i kylskåpet som barnvakten kan värma.

Har man bestämt sig för att ha ett barnfritt bröllop så har man, och det är gästerna som ska anpassa sig. Som jag skrev ovan kommer en av mina vänner ha en bebis på ca 10 månader vid bröllopet, och hon kommer göra just som jag skrev ovan, pumpa ur några flaskor med mjölk och lämna bebisen med sin mamma, det var absolut ingenting konstigt för henne, och vi var på hennes bröllop förra året som ej var barnfritt, men hon har full förståelse för att VI vill ha VÅR dag barnfri.

• Trattkantarellen
    Asinya skrev 2014-05-18 11:43:59 följande:

Jag är nog det största svinet i världen, och jag är medveten om det, men det enda jag tänker hela tiden är "tänk om barnet skriker/gråter/kräks hela vigseln?" Ja, de kan lämna lokalen, men...nej, liksom...

Jag kommer ha barnfritt, när dagen väl kommer (mitten av 2015 är det tänkt, så det är ett tag kvar) just för att jag aldrig skulle kunna glömma om hela min vigsel dominerades av barnskrik och avbrott. Samma sak gäller naturligtvis om någon av de vuxna skriker eller envisas med att prata hela vigseln - det skulle störa mej, och därför kommer inga undantag göras på den punkten. 

Det är EN dag det handlar om, som för MEJ kommer vara väldigt speciell - den kommer såklart inte vara lika speciell för barnets föräldrar, så jag kommer ta den på tu man hand med de av mina vänner som har barn då, och förklara.

Däremot har jag inga problem med ungar på festen - det är jag ok med, om föräldrarna är det, men under själva vigseln ska det inte vara några barn. 

...gud, vilken skitstövel jag låter som, men...ja, så tänker jag :) 

Jag förstår hur du tänker, jag var på ett bröllop förra året där jag inte ens hörde när brudparet sa ja till varandra pga alla skrikande bebisar och 2-4 åringar som sprang runt och slog i dörrarna till kyrkbänkarna och kastade psalmböcker etc.
    Varken vi gäster eller brudparet var särskilt nöjda med det :p
Svar på tråden Dilemma: förfrågan om att få ta med barn på barnfritt bröllop