• iso

Varför kristet bröllop när du inte är troende?

Jag kommer från ett väldigt icke-kristet hem. min familj har till och med avstått från att gå på dop för att visa sitt ställningstagande mot kyrkan. jag är inte lika extrem som alla i min familj, jag tycker kyrkor är vackra platser och kulturhistoriskt intressanta. jag kan gå dit på ett dop. Det har dock aldrig varit ett alternativ för giftermål. jag skulle hellre avstå från att gifta mig än att gifta mig i kyrkan tror jag :)

När jag säger att vi ska gifta oss borgerligt tror alla att vi ska gå till rådhuset i vanliga kläder och inte ha gäster. vi har ett "vanligt" bröllop och precis som någon annan skrev det ovan skulle jag säga att en borglig vigsel kan du få MER personlig än en kyrklig. 

för mig är kyrkan en plats för de som tror på det kyrkan står för. jag skulle inte gifta mig i en synagoga eller moské heller, det är samma sak för mig som svenska kyrkan.

• iso
    filibustern skrev 2014-05-30 20:31:33 följande:

jag kan bara berätta från hur jag och min fästman tänker. 

jag är väl typ egentligen inte kristen, lever då defenitivt inte som en, men ajg tror, eller hoppas väl, att det finns en högre makt, "gud" om ni vill. och jag vill att denna högre makten ska välsigna vårt äktenskap, lite som tur typ. låter väl naivt, men det är så jag tänker. att man genom välsignelsen från gud kan orka med de ev. svåra stunder man tar sig igenom. 

min fästman bryr sig inte alls gällande gud eller religion - han ser till traditionen och att kyrkan (speciellt den vi har) är så otroligt vacker. 

jag pratade med hans kusin igår om hur HON tänkte när hon och hennes man gifte sig. hon är inte heller religiös. men hon hade tidigt sagt att när dagen väl kommer att hon ska gifta sig, då SKA det vara i kyrkan. som hon sa - då ska det vara på "riktigt". 

inget illa menat till de som kör borgeligt, men även jag har den känslan att borgligt är lite.. ja vet inte.. "hafsigt"? har varit på ett bröllop och det var borgeligt, och det kändes "ofärdigt" på något vis, fast det var ju vackert ändå! lär vääl få skit för det här, men jag säger som jag tycker. :P 

nä varför skulle du få skit för? vi gör ju alla det som känns bäst för oss. :)

det jag tycker är tråkigt är dock de som tror att borgligt måste vara i rådhuset och superenkelt, för så är det verkligen inte. 

sen om det är på riktigt eller inte är väl just en traditionsfråga antar jag. för mig hade inte kyrka känts på riktigt eftersom det inte är "jag". jag hade känt mig som en hycklare och hade hellre avstått helt då. 

sen är kyrkor ofta underbart fina lokaler och jag kan hålla med om att det finns ett pompa och ståt som kommer med ett kyrkbröllop som kan vara svårt att få till på andra ställen. hade jag gift mig i kyrkan hade jag nog valt en helt annan klänning t ex för så som vi gör det nu så passar det inte med en ståtlig klänning. det är lite synd, det får jag erkänna :), även om den jag valt blir underbart fin den med.
  • iso
    Plättis skrev 2014-05-30 23:22:18 följande:

Jag förstår hur kyrkan (och religionen) betyder mycket för andra, men för mig är det fina byggnader med historia. Inget mer. Det blir inte mer "på riktigt" för att man gifter sig i kyrkan. Båda är precis lika bindande, men med en borgerlig vigsel får vi utrymme att utforma den precis som vi vill. Jag är helt säker på att någon i min familj kommer att läsa några bibelord, Korintierbrevet om att kärleken är tålmodig etc. Men det kan jag leva med. Det är tanken som räknas, och att vi står fast vid vad vi tror på. Jag lovar inför mig själv och min sambo att älska honom och att kämpa för att hålla ihop. Vår vilja att vara tillsammans kommer från oss själva, och vi har redan tagit oss igenom svåra perioder i livet med bara varandra att förlita sig på. Vi kommer klara allt annat också. Kärleken övervinner allt.

håller med dig! så känner jag också. fast jag är helt övertygad om att ingen i min familj kommer citera bibelord :)
Svar på tråden Varför kristet bröllop när du inte är troende?