Varför kristet bröllop när du inte är troende?
Vi valde att gifta oss i kyrkan av många olika anledningar egentligen.
Maken ser sig nog inte som särskilt kristen, han har nog ingen religion alls om det inte skulle vara Star Wars eller något sånt då ;)
Jag räknar mig inte som kristen, snarare agnostiker (skeptisk, men det kanske kan finnas något där ute...) ska jag tvingas välja en religion i dag så skulle det nog vara wicca.
Men kyrkan är ett ställe där jag känner mig väldigt nära alla mina kära som gått bort. Oavsett vart dom är begravna eller vart dom har bott i sitt liv och vilken kyrka vi är i.
Och på bröllopsdagen ville jag känna mig nära alla mina kära, både levande och bortgångna. Så här i efterhand är jag ju väldigt glad att jag valde det eftersom att mamma gick bort så nära innan vigseln, så det kändes verkligen som att hon var med på ett hörn.
Jag valde inte kyrkan för att det är tradition, eller för att det är en vacker kuliss eller för att någon sa att vi måste välja det. Utan alltså för att det känns tryggt, kärleksfullt och välkomnande. Och att mina bortgångna närmaste också på så sätt fick en inbjudan till vigseln...