Så trött på allt tjat
Jag får ofta höra från vänner och familjemedlemmar att det är dags för mig och min blivande att skaffa barn. Vi är i lagom ålder och har ett långt och stabilt förhållande tillsammans, men barnfrågan är så väldigt känslig. Jag har längtat efter barn i flera år, men eftersom våra arbetssituationer har varit väldigt osäkra (plötsliga uppsägningar och korta, tillfälliga anställningar) har vi valt att vänta och längta istället.
När jag pratar med vänner om barn så får jag ibland höra att jag inte ska prata så mycket om det eftersom jag kommer bli gravid av det. Rent nonsens och fullständigt onödigt då alla mina vänner vet läget och även att jag har spiral sedan länge.
Det känns inte som att vårt val att vänta med barn är accepterat, och om jag skulle bli gravid vet jag att jag skulle få massor av negativa kommentarer om det också.
Till råga på allt är jag livrädd för att inte kunna få barn, men när jag pratar om det så blir min rädsla förminskad och jag är löjlig som tänker så.
Jag är väldigt tacksam över att min blivande förstår mig och tänker likadant som mig, men jag blir så tömd på energi av de vänner som beter sig på detta viset. De som står mig närmast i övrigt kan jag inte prata med eftersom de är de som gör barnfrågan till något negativt. Allt prat om barn och bröllop slår an en sträng som drar fram deras dåliga sidor :(