Anonym (Inte läge) skrev 2014-06-05 14:58:56 följande:
Jag har aldrig varit gravid, trots att jag slarvat med skydd under långa perioder. Så det är en av de saker som gör att jag tror att det inte går, och även om livet inte går under för att man inte kan få barn så känns det hemskt att tro att valet inte är mitt. Men min blivande är en makalös man, och jag skulle inte ha några problem att dela mitt liv med bara honom.
Det gör däremot att det blir svårare att försvara sig mot elaka pikar. Måste jag tala om för hela världen att jag tror att jag inte kan få barn för att de ska lämna mig i fred? Vi har visserligen aldrig försökt "på riktigt", så allt är nog bara hjärnspöken. Hoppas jag.
Om ni verkligen gärna vill ha barn så finns det sätt att få hjälp.
Och det behöver inte heller vara kört utan hjälp... Min kusin fick diagnosen "steril" och är nu mamma till 3 barn, helt utan hjälp. I hennes fall var det hon och hennes dåvarande kille som inte var kompatibla, men killen hon träffade efter (som också skulle vara steril) var visst väldigt kompatibla istället ;)
OBS jag säger inte att du ska byta sambo... Utan bara att ibland händer saker när man minst tror det. ;)
Jag har en fd jobbarkompis också som inte kan få ägglossning, så hon har fått hjälp, första barnet dog i magen på henne, men dom andra två gick det bra med.
Dom kände sig nöjda efter 2 barn och hon valde att inte börja äta medicinen igen för att få ägglossning, efter 2:a barnet. Men när det barnet fyllde 1,5 så visade det sig att hon var gravid igen ändå... :)
Hur som helst så är det upp till dig och din blivande, inte till era vänner, släktingar och annat löst folk. Huruvida ni ska/vill skaffa barn eller inte.
Om ni bestämmer er för att inte skaffa barn så är det också OK och man kan få ett fullt och rikt liv ändå :)
Var inte rädd för att fräsa ifrån, dom förstår nog inte hur sårande det är - även om det borde klassas som vanlig sunt förnuft.
Det är ert liv, ni väljer att leva det som ni vill.
Och om det är så att ni har problem att skaffa barn - och ni verkligen vill ha... tja då är det upp till er att välja att prata om det eller inte.
Så nästa gång någon säger något dumt så fräs till åt dom, tala om att så länge som ni inte pratar om barn så behöver inte dom andra fråga er heller...
*stöttekram*