• Betty84

Serveringspersonal??

Hej! 

Har gått och funderat på det här med serveringspersonal då cateringen inte kunde hjälpa oss med det. Detta handlar då om senare på kvällen när maten är avklarad och festen drar igång. Cateringen gav mig alternativet att de kunde låna kläder till nån om vi fick tag på nån som ville se över det här med alkoholen. Mest då problematiken med att det lätt blir halvtomma burkar/glas lite överallt. 

En av mina vänner som kommer har en dotter som är 20. Jag frågade henne om hon kunde tänka sig att ta ansvaret för detta. Hon är då inte bjuden på själva middagen, utan det är mer tänkt att hon kommer efteråt och ser över bordet som spriten kommer vara uppdukad på och ser till att folk inte tar en ny ölburk utan att att lämna in en tom. 

För detta har jag sagt att hon kan få 500 kr. Är jag för snål? Hon har inget jobb för närvarande och är ej heller utbildad i restaurang/serveringsbranchen. 

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Serveringspersonal??
  • Chicita

Hur många timmar kommer hon att "jobba"?

Hur många gäster är det?

Är det någon form av bartenderjobb med att blanda drinkar och sånt eller är det bara att "byta ut" det dom kommer med - typ "lämna in en ölburk - få en ny"?

100-150:- i timmen skulle jag betalat om det är svarta pengar, för egentligen ska ju hon skatta för inkomsten (vilket jag inte tror att hon kommer att göra ;) men ändå) 

Och då beror det alltså mycket på hur mycket hon har att göra också, jag har hjälpt till ibland på tillställningar där det skulle vara "att bara ha lite koll på buffén" och det har slutat med att jag har sprungit häcken av mig för att hinna med och diska, fixa kaffe, plocka undan, fylla på, lägga upp nya serveringsfat osv osv och då har inte betalningen stått i proportion till arbetet jag har utfört.

Något som kan vara bra att planera in är någon extra hundring eller två som man öronmärker och tar med sig, och som personalen kan få om man märker att dom fick jobba hårdare än man hade räknat med själv, för även om man har tackat ja och kommit överens om en ersättning så kan det vara surt om det visar sig vara mer jobb än vad det lät ;) 
    Och då kan en liten slant till (i princip hur liten den än är) kännas som en riktig högvinst :) 

• Betty84

Nej hon ska inte blanda drinkar. Hennes enda jobb är i princip att vara på plats mellan ca 21.00 och framåt för att se till att de som lämnar av en burk lämnar en tom burk. Så hon behöver absolut inte springa runt och göra annat :)

• Betty84

Just det ja. Det kommer vara 40 gäster varav ca 25 kommer dricka. 27 med oss (brudparet).

• Chicita

Runt 500 och uppåt då beroende på antal timmar som sagt :) 

Håller ni på längre än 02 så kanske ni ska pytsa in lite extra till henne. Men det låter rimligt med en 500-ing annars :) 

Svar på tråden Serveringspersonal??