Vilka ska man bjuda?
Sambon och jag går i bröllopstankar. Det största huvudbryt just nu är vilka man ska bjuda.
Eftersom vi ska ha en privat vigsel med bara några få inbjudna så är det festens gästlista som funderas på.
Jag har växt upp med min mamma och hennes familj, min pappa var aldrig delaktig. Det är mammas familj jag ser som min riktiga, morfar var mer min far än min riktiga och min morbror mer min storebror än min riktiga.
Förhållandet med min pappa är varken dåligt eller bra, det är egentligen ingenting.
Och egentligen vill jag inte bjuda honom, men jag känner att jag måste. Jag måste bjuda farmor och farfar, för annars skulle framför allt farmor bli jätteledsen.
Sen har jag två syskon på pappas sida som jag inte växte upp med men vill gärna bjuda. Lika så min farbror med hans fru och barn som jag träffar mer än min pappa.
Min släkt allt som allt är rätt så stor, framför allt med respektive. Min sambos släkt är inte lika många. Det känns lite fel att jag ska bjuda så många fler men jag vet inte hur man ska solla.
Sen vill jag gärna bjuda våra gemensamma vänner och min tjejskara från gymnasiet. Han har ingen egen kompiskrets och det känns med fel.
Oj, detta blev lite långt.
Aja, vad jag vill få fram är mer; hur gjorde ni? Hur tänkte ni?
Det kanske är fler som egentligen inte har en riktig ursäkt till att inte bjuda en av sina föräldrar eller annan nära släkt men ändå inte vill?