• jennyal

Vilka ska man bjuda?

Anonym (Uppgiven) skrev 2014-06-16 15:41:34 följande:

Sambon och jag går i bröllopstankar. Det största huvudbryt just nu är vilka man ska bjuda.

Eftersom vi ska ha en privat vigsel med bara några få inbjudna så är det festens gästlista som funderas på.

Jag har växt upp med min mamma och hennes familj, min pappa var aldrig delaktig. Det är mammas familj jag ser som min riktiga, morfar var mer min far än min riktiga och min morbror mer min storebror än min riktiga.

Förhållandet med min pappa är varken dåligt eller bra, det är egentligen ingenting.

Och egentligen vill jag inte bjuda honom, men jag känner att jag måste. Jag måste bjuda farmor och farfar, för annars skulle framför allt farmor bli jätteledsen.
    Sen har jag två syskon på pappas sida som jag inte växte upp med men vill gärna bjuda. Lika så min farbror med hans fru och barn som jag träffar mer än min pappa.

Min släkt allt som allt är rätt så stor, framför allt med respektive. Min sambos släkt är inte lika många. Det känns lite fel att jag ska bjuda så många fler men jag vet inte hur man ska solla.

Sen vill jag gärna bjuda våra gemensamma vänner och min tjejskara från gymnasiet. Han har ingen egen kompiskrets och det känns med fel.

Oj, detta blev lite långt.

Aja, vad jag vill få fram är mer; hur gjorde ni? Hur tänkte ni?
    Det kanske är fler som egentligen inte har en riktig ursäkt till att inte bjuda en av sina föräldrar eller annan nära släkt men ändå inte vill?

Hej!
    Det där med vem man 'bör' bjuda och vem man 'vill' bjuda är nog ett problem för de flesta. 
    När vi bestämt oss för en lokal så visade det sig att den hade ett max antal gäster, dvs 75 st.
    Jag och min m2b gjorde sedan varsin lista på de vi tänkte bjuda. Listan innehöll många fler än 75 st totalt såklart. Då fick vi helt enkelt sålla bort ett visst antal. Vi resonerade så att vi fick hälften var till förfogande, gemensamma vänner borträknade.
    Då vi tyckte att det är ju faktiskt VÅR dag så valde vi att behålla de på listan som vi känner att vi faktiskt VILL dela dagen med och inte de som man 'måste' bjuda. Så bort med avlägsna och icke önskvärda släktingar och kvar blev vänner, bekanta och de släktingar som vi vill ha där. 
    Tänk på att det är er dag och att ingen 'har rätt' att vara med förrutom ni, alla andra där är där efter inbjudan från er och ska känna sig hedrade. Blir någon sur så bevisar det ju att det var rätt att inte bjuda den/de personen/personerna. Deras problem inte erat.

Jag vet att det är svårt att såt emot trycket men så länge du och din blivande är överrens så går det ska du se.

Lycka till!!
  • jennyal
    Anonym (Uppgiven) skrev 2014-06-17 18:59:30 följande:

Glömde tillägga tack för inputen!

Jag vill ju ha en rolig fest som ingen glömmer. Jag är rädd att den bli gör stor och att för dyr.

Men jag vill ju inte att någon ska känna sig utlämnad.

Svärfar har nämnt nått om öppen bar (tysk sprit) och det känns väl sådär...

filibustern skrev 2014-06-17 19:04:03 följande:
    öppen bar är ju en diskussion som kommit och gått. man är ju rädd att folk ska bli lite.. överförfriskade.. :P 

själv ska vi snåla (haha, vi låter som några snåljåpar, så lite gäster som möjligt, skippa vigselring och nu spriten haha) och bjuda på en DEL av spriten, sen får de ta med eget om de vill dricka mer. dels för kostnad, men även för att måste de köpa själv, kanske de känner sig lite snål och köper mindre, ergo- dricker mindre. who knows. 
    En kompis tillmig ska gifta sig i sommar och de ska bara bjuda på drinkar och mindre tilltugg i sin trädgård. Låter hur mysigt som helst. På inbjudan stod det dessutom, 'kom inte hungrig för vi bjuder på enklare drinktilltugg'. Kan det bli tydligare Så man behöver ju inte bjuda på middag utan kan göra precis som man vill. 
    Vi ska också gifta oss senare i sommar och vi har valt att bjuda på mat, helstekt gris. Min m2b är jägare så vi tyckte att det var ett kul lite 'vildare' och mer rustikt alternativ. Dessutom lite mer avslappnat är 3-rätters. Det kommer kosta 180kr per person. Ingen förrätt utan det blir lite plock till bubblet. Tårtan för bli efterrätten. Vi ska ha 2 eller 3 olika sorters tårta.
    Vad gäller alkoholen så ska vi bara bjuda på öl och vin som vi tänker köpa i tyskland. Ska kombinera en mini-semester där med inhandling. Vi ska inte bjuda på starksprit då vi tycker att öl och vin räcker. Vi har dessutom hyrt en billig lokal som kan ta emot fler gäster då vi hellre vill bjuda så många som möjligt än lägga pengarna på en dyr lokal och överskattad mat. Har alla haft kul blir vi nöjda

Bara 2 månader kvar nu! Wiiiiiiii!!! Spännande!!

Svar på tråden Vilka ska man bjuda?