Skippa brudbukett?
Mitt val för att ha brudbukett + att jag gärna ville att mina tärnor skulle få ha i alla fall en enkel blomma att ha i händerna är för att när jag var tärna så visste jag inte vart jag skulle göra av händerna. Och jag kände mig väldigt obekväm.
Att bara knäppa dom på magen kändes så stelt och att bara ha dom hängande rakt ner kändes också helt fel... Och man kan ju inte direkt stoppa händerna i fickorna eller sätta händerna på höfterna ;)
eller tja kan och kan... :P
När jag fick hämta brudbuketten då (som tärna) så kände jag mig mer bekväm när jag kunde stå och fingra på handtaget där och liksom fick något att göra med händerna...
Jag valde en bukett man bär över armen och mina brudtärnor fick en ensam kalla med lite björngräs och pärlor att hålla i. Så jag kunde både ha buketten över ena armen och liksom ha den handen upptagen med något praktiskt. Samtidigt som jag kunde hålla maken i handen med min andra hand.
Så för mig var det alltså mest för att det kändes lite som en snuttefilt... något att pilla på och hålla i när nerverna satte in.
Däremot behöver det inte vara något svindyrt.
Du kan kila in till floristen dagen innan och säga "hej, jag gifter mig i morgon och vill ha en bukett, den får kosta max X kronor... gärna *färg* eller *blomma* i den om du har".
Buketten är inget måste...
Den är helt valfri, och om du inte vill ha någon så går det precis lika bra utan :)