• iso

barn på bröllopet?

Jag föredrar både mitt egna och andras bröllop utan barn. Det är MITT tyckande så dyker det upp andra här sen som känner sig kränkta över att deras barn inte är bjudna och att det är hemskt så har de rätt till SITT tyckande. Efter denna friskrivning då;

vi skrev bara längst ner på inbjudan att "Vi kommer att ha ett barnfritt bröllop". Jag vet att en del gör nåt rim och liten dikt om det men det är liksom inte vår stil. Det ska vara klart och tydligt, och jag ser ingen anledning att  försvara vårt beslut eller linda in det heller.

Sen kan man välja att ha barnfritt bröllop och ändå inte servera alkohol. Jag gillar att umgås med mina vänner och min familj som vuxen, utan att bli konstant avbruten eller överröstad även om jag är nykter.

Ammande barn är såklart en annan fråga, vi kommer att ha en åtta-månadersbebis med, det är OK med mig. Men jag hade ärligt talat inte uppskattat så många fler bebisar än just denna enda. 

• iso
    Utvandrare skrev 2014-06-18 05:02:12 följande:

Vi har barn, och nästan alla våra vänner har barn, så det kändes ganska naturligt att bjuda kidsen också. Däremot ser jag inget fel alls i att det serveras alkohol med barn närvarande. Om det är någon skillnad alls så är det att det generellt dricks mer kontrollerat när man har blandade gäster.

Vi brukar visserligen bjuda föräldrarna på vin på alla våra barnkalas, och har emellanåt cocktailparty med närvarande småfolk också, så både vi och vännerna är vana vid upplägget. Kan tilläggas att vi aldrig har haft en enda gäst som blivit märkbart berusad när det har funnits barn med. :)

hade vi själva haft barn hade vi säkert gjort en annan bedömning. det blir ju mer naturligt då. sen kan jag inte komma ifrån att vissa andra barn hade jag inte velat haft med ändå (för tyvärr alltså men de är SÅ jobbiga). nu är det ju inget problem för oss eftersom inga barn kommer.

däremot rekommenderar jag alla att vara tydliga på inbjudan. några av mina släktingar trodde t ex trots vår skrivning i inbjudan och trots att inbjudan endast var adresserad till dem att deras tonårsbarn inkluderades. Jag fick ett mail om att de "förutsatte" att inbjudan omfattade deras barn. Men jag sa nej. Vårt kuvertpris är ganska högt och platser begränsade. jag vill att de som är där skall uppskatta vad som bjuds på och vara våra närmsta vänner och släkt. Inte tonårsbarn som följer med på köpet.
  • iso
    Anonym (Viktigaste dagen i mitt liv) skrev 2014-06-18 21:52:17 följande:

Jag tycker att det är skönt att få läsa det de flesta av er skriver. Jag tycker heller inte att det passar med barn på bröllop! Om vi skulle bjuda med barnen på vårt bröllop skulle det landa på 18 barn som då har åldern 1-8 år, vilket inte känns bra. Vi har valt att ammande barn får komma. Och är det inga som ammar, så får de väl fråga om de ändå kan komma för att de är så små.

Föräldrarna blir störda hela tiden och kan inte slappna av för fem öre och dessutom är det inte heller passande enligt min mening när de flesta dricker alkohol. Inte för att det ska vara ett fylleslag. Men då jag som liten hade en pappa med alkoholproblem, mådde jag alltid dåligt av att exempelvis se min mamma lite salongsberusad. Så jag tycker inte att barn ska behöva uppleva att vi vuxna beter oss på ett för de kanske lite konstigt sätt. Det får stå för de i så fall som tycker att man visst kan ha fester med alkohol och ändå släpa med sig barnen. 

Förr var det vanligt att man lämnade barnen hemma med barnvakt när de vuxna åkte iväg på fester. Även ammande barn lämnades hemma med en flaska urpumpad modersmjölk. Men idag är det tydligen helt annorlunda, där barnen ska med precis överallt. Och jag är nog lite gammaldags av mig.... :)

Just nu kommer vårt bröllop att vara den viktigaste dagen i mitt liv. Så då vill vi ha det på vårt sätt! Och det tycker jag att alla andra också ska få ha! Respekt! ;)

Att ha barnvakt var det bland det bästa jag visste när jag var liten. Det blev liksom  spännande och "festligt" hemma med barnvakt som lekte massor med oss (mig och min bror), godis och pizza. Jag tror en del föräldrar underskattar värdet av att låta barnen stanna hemma ibland både för barnens och föräldrarnas skull. 
  • iso
    Ping skrev 2014-06-23 20:23:27 följande:

Vi vill ha ett barfritt bröllop och uttryckte det utan omsvep i inbjudan, och klargjorde även det när vi 6 månader innan bröllopet delade ut inbjudningarna. Trots detta osar ett sällskap att hela familjen inklusive treåringen kommer.. Har varit så arg, ledsen och frustrerad över detta och nu har vi en pyrande släktfejd som lagt sig som en slöja över bröllopsplaneringen.. Någon som har något bra tips?

jag hade sagt nej bara. förstår att det är svårt när släkt är inblandat men det är väldigt oförskämt att osa på det sättet med tanke på inbjudan. jag hade nog ringt och frågat hur de tänkte göra eftersom barn inte får komma, alt. svarat att barn är tyvärr inte välkomna, att ni förstår att det kanske betyder att de kanske inte kan komma men att ni gärna önskar besked om hur de gör. 

jag hade en släkting som osade för hela familjen (inkl två tonårsbarn). jag sa att barnen inte omfattades av inbjudan och att det var samma regler för alla gäster. sen skrev jag också att jag hoppades att de inte tog illa upp av detta och att de ändå ville komma. de tackade ja för sig själva och lämnar nu barnen hemma.

hoppas det löser sig!
Svar på tråden barn på bröllopet?