Hemlig vigsel
Hittade bara gamla trådar gällande hemliv vigsel, så startar en ny.
Min fråga: Ni som gjort liknande som oss ang att viga sig hemligt och enskilt, utan fest och hallabaloo, hur har det varit? Hur har reaktionerna varit efteråt? Har ni några tips på vad vi bör tänka på (utöver att det juridiska).
Vi hade tänkt göra så här:
Vi kommer viga oss borgligt hemma i vår trädgård i juli. Vi kommer ha tre vittnen i form av min sambos mamma och två kompisar till mig. I övrigt inga fler och vi kommer inte meddela övriga förrän efter vigseln. Jag kommer ta min sambos efternamn.
Vi kommer inte ha någon fest utan hade tänkt bjuda vittnena på tårta bara, efter vigseln. Vi kommer ta lite bilder (ett av mina vittnen är bra på att fota), så vi har försökt hitta något lagom snyggt att ha på oss, som inte blir för uppstyltat eller "brudigt". Typ vanlig, snygg klänning.
Jag och min sambo har varit ihop i över 10 år och gifter oss mest av praktiska skäl. Vi är båda väldigt obekväma med att stå i centrum för en stor fest. Vi har inte särskilt starka band till våra respektive släkter.
Jag kan tänka mig att det kan bli en del reaktioner. Min syster gifte sig i smyg och min mamma tog det jättepersonligt. Blir det så igen får det väl bli så. Vore bara intressant att höra om någon annan har erfarneheter av de thär, både av själva vigseln och av hur folk reagerat på det efteråt.