• Klaradal

Hemlig vigsel

Hittade bara gamla trådar gällande hemliv vigsel, så startar en ny.

Min fråga: Ni som gjort liknande som oss ang att viga sig hemligt och enskilt, utan fest och hallabaloo, hur har det varit? Hur har reaktionerna varit efteråt? Har ni några tips på vad vi bör tänka på (utöver att det juridiska).

Vi hade tänkt göra så här:
    Vi kommer viga oss borgligt hemma i vår trädgård i juli. Vi kommer ha tre vittnen i form av min sambos mamma och två kompisar till mig. I övrigt inga fler och vi kommer inte meddela övriga förrän efter vigseln. Jag kommer ta min sambos efternamn.

Vi kommer inte ha någon fest utan hade tänkt bjuda vittnena på tårta bara, efter vigseln. Vi kommer ta lite bilder (ett av mina vittnen är bra på att fota), så vi har försökt hitta något lagom snyggt att ha på oss, som inte blir för uppstyltat eller "brudigt". Typ vanlig, snygg klänning.

Jag och min sambo har varit ihop i över 10 år och gifter oss mest av praktiska skäl. Vi är båda väldigt obekväma med att stå i centrum för en stor fest. Vi har inte särskilt starka band till våra respektive släkter.
    Jag kan tänka mig att det kan bli en del reaktioner. Min syster gifte sig i smyg och min mamma tog det jättepersonligt. Blir det så igen får det väl bli så. Vore bara intressant att höra om någon annan har erfarneheter av de thär, både av själva vigseln och av hur folk reagerat på det efteråt.

• Svar på tråden Hemlig vigsel
  • Lenblo
    Klaradal skrev 2014-06-22 16:16:27 följande:
    Tack, bra att veta hur du tänker. Just så tror jag en del kommer reagera, och det är väl rätt naturligt. Jag skulle nog också reagera ungefär så till en början.

Hur fick du reda på att de gift sig?
    Fanns det något sätt att få reda på det som du tycker är  bättre eller sämre, bara så där utifrån dig själv?

Ett alternativ vi funderade över var att hålla det enkelt men bjuda in en "mindre skara" så att säga till vigseln. En borgerlig vigsel tar max 5 min, så något mer skulle vi behöva göra kring det i så fall, annars blir det lite märkligt. Och då sitter man ju där med någon sorts fika/tårta/mindre fest ändå. Det är nog inte nivån på detta som skulle orsaka problem, folk skulle absolut nöja sig med något enkelt. Snarare handlar det om vilka man bjuder och inte. Problemet var att när vi väl började fundera på vilka få vi i så fall skulle bjuda, kunde vi se konflikterna skapas kring vilka som då blev bortvalda. Ju mindre folk man bjuder, desto "närmare" relationer måste man trots allt avvisa. I våra respektive familjer är just det här jättekänsligt och har historiskt skapat massor av konflikter (som fortfarande pågår) vi är rätt trötta på. Vi står inte heller särskilt nära såna personer man traditionellt sätt "måste" bjuda, t ex våra syskon och deras partners. Bjuder man ett av sina syskon men inte de andra kommer der resultera i år av bråk från övriga syskon och familjemedlemmar som ska ta ställning hit och dit, osv. Bara med våra respektive syskon + partners så är vi uppe i ungefär det antal vi kan tänka oss ha där totalt, och då har vi ju inte ens börjat bjuda dem vi verkligen vill ha där så som nära vänner.
    Det går absolut att ta de konflikterna om det är trots allt är något man vill göra. Men när ingen av oss egentligen heller ville ha ens en liten fest, kändes det som att det hela bara blev massa problem för oss. En fest vi inte ens ville ha med resultatet att massa personer blivit arga?

Men jag hör gärna mer vad ni tänker om detta. Det är bra att höra reaktioner på det, för det är ju förmodligen så folk runt oss kommer att reagera.
    Min farbror talade om det i telefon för min pappa, som sedan vidarbefordrade det till mig. Så informellt det bara kan bli.
    Om man absolut ska hålla alla borta så kan man kanske skicka ett bröllopskort med ett foto från den stora dagen? Kanske t.o.m ett bildsvit som kan ligga på nätet?

Ajdå. Gästproblemet kan vara en hård nöt att knäcka när man inte står närmast "de närmaste". Tråkigt att ni har haft så mycket konflikter kring bröllopen i era släkter. Ni kanske kan meddela alla som eventuellt har intresse av att komma att ni gifter er "xx-xx-xx kl xx:xx", så får de som vill dyka upp. De som man verkligen vill ha där ser man naturligtvis att bjuda in ordentligt i god tid.
    Tycker man att det blir för litet med en kort vigsel kan man tillägga: "De som vill får gärna göra oss sällskap på restaurang Xxxxxx efteråt." Man kan tillägga något om stil och prisnivå för att poängtera att det är helt frivilligt och att ni inte kommer att bjuda ifall de vill komma med. Om de tror det så kan det bli MÅNGA sura miner annars.
  • Himla

Jag skulle absolut tagit efterrätten först dvs firat med en tårtbit på något härligt fint cafe eller picknickat med bubbel i någon fin park , kanske låtit kompisen tagit några bilder i en vacker park/miljö och sedan åkt till restaurangen....

• Klaradal
    Lenblo skrev 2014-06-24 23:19:34 följande:
    Min farbror talade om det i telefon för min pappa, som sedan vidarbefordrade det till mig. Så informellt det bara kan bli.
    Om man absolut ska hålla alla borta så kan man kanske skicka ett bröllopskort med ett foto från den stora dagen? Kanske t.o.m ett bildsvit som kan ligga på nätet?

Ajdå. Gästproblemet kan vara en hård nöt att knäcka när man inte står närmast "de närmaste". Tråkigt att ni har haft så mycket konflikter kring bröllopen i era släkter. Ni kanske kan meddela alla som eventuellt har intresse av att komma att ni gifter er "xx-xx-xx kl xx:xx", så får de som vill dyka upp. De som man verkligen vill ha där ser man naturligtvis att bjuda in ordentligt i god tid.
    Tycker man att det blir för litet med en kort vigsel kan man tillägga: "De som vill får gärna göra oss sällskap på restaurang Xxxxxx efteråt." Man kan tillägga något om stil och prisnivå för att poängtera att det är helt frivilligt och att ni inte kommer att bjuda ifall de vill komma med. Om de tror det så kan det bli MÅNGA sura miner annars.
    Tack för din input, vilka bra idéer ud har! Om vi velat ha med fler hade vi förmodligen gjort något åt det hållet. Men som det är nu är vi nöjdast med att hålla det för oss själva.
    Men jag håller med om att det verkar bäst att skicka ut något fint kort efteråt, med bild (om vi lyckats ordna fram någon). Ska försöka sikta på det.
  • Klaradal
    Himla skrev 2014-06-25 07:35:49 följande:

Jag skulle absolut tagit efterrätten först dvs firat med en tårtbit på något härligt fint cafe eller picknickat med bubbel i någon fin park , kanske låtit kompisen tagit några bilder i en vacker park/miljö och sedan åkt till restaurangen....

Håller med. :)
  • Izan

Nu när jag tänker efter så är inte vi de första i familjen som gifter oss i hemlighet. Min mormor gjorde det när hon gifte om sig, likaså min moster. Så jag tror nog inte att det blir några sura miner från min sida. Vi funderar dock på hur vi ska berätta det för alla.

Jag har kontaktat killen som är grym på att fota och väntar svar från honom. Jag hoppas verkligen att han inte har något annat inbokat då. Isf kanske vi hinner framkalla några bilder och skicka till familjen innan vi åker iväg.

Kanske inte är så dumt med bröllopstårta efteråt och middag lite senare. Jag älskar att göra tårtor så det ska bli kul att göra första bröllopstårtan!

Nu lutar det mot att det vara fyra vittnen då jag känner att jag måste be min andra vän att närvara.

• Izan

Just ja, min klänning kom idag... Den är fin men jag vet inte om jag vill ha den när jag gifter mig. Den är rätt genomskinlig... Måste prova den med annan BH och vita trosor.

• Lenblo

En liten underklänning? Om klänningen i övrigt är fin alltså.

• Himla
    Izan skrev 2014-06-25 22:01:36 följande:

Nu när jag tänker efter så är inte vi de första i familjen som gifter oss i hemlighet. Min mormor gjorde det när hon gifte om sig, likaså min moster. Så jag tror nog inte att det blir några sura miner från min sida. Vi funderar dock på hur vi ska berätta det för alla.

Jag har kontaktat killen som är grym på att fota och väntar svar från honom. Jag hoppas verkligen att han inte har något annat inbokat då. Isf kanske vi hinner framkalla några bilder och skicka till familjen innan vi åker iväg.

Kanske inte är så dumt med bröllopstårta efteråt och middag lite senare. Jag älskar att göra tårtor så det ska bli kul att göra första bröllopstårtan!

Nu lutar det mot att det vara fyra vittnen då jag känner att jag måste be min andra vän att närvara.

Jag har sagt till alla mina numera vuxna barn att de får gifta sig precis hur de vill när den dagen kommer, förutom HEMLIGT!!!!! De får jättegärna gifta sig upp och ner hängandes i en bro eller på toppen av Niagarafallet utan att någon annan i familjen är med  bara de talar om det INNAN. Det är ju deras bröllop, deras dag och jag respekterar vad de själva vill men bara de talar om det innan...Sån är jag...

• Klaradal
    Izan skrev 2014-06-25 22:04:46 följande:

Just ja, min klänning kom idag... Den är fin men jag vet inte om jag vill ha den när jag gifter mig. Den är rätt genomskinlig... Måste prova den med annan BH och vita trosor.

Säger som redan sagts: Om du i övrigt gillar klänningen går genomskinlighet att lösa med underkjol. Dessutom brukar en underkjol ge ett vackrare fall hur som haver. Så testa det först (om du inte känner att du faktiskt vill ha något annat, då ska du så klart ha det).
  • Klaradal
    Himla skrev 2014-06-26 07:04:55 följande:
    Jag har sagt till alla mina numera vuxna barn att de får gifta sig precis hur de vill när den dagen kommer, förutom HEMLIGT!!!!! De får jättegärna gifta sig upp och ner hängandes i en bro eller på toppen av Niagarafallet utan att någon annan i familjen är med  bara de talar om det INNAN. Det är ju deras bröllop, deras dag och jag respekterar vad de själva vill men bara de talar om det innan...Sån är jag...
    Ja. Har funderat lite på det där med att meddela i förväg. Vi kan ju fortfarande vara ifred på vår dag, bara att man säger till innan.
    Problemet är att min släkt är väldigt alla-eller-ingen. Problemen och konflikterna dyker upp när några får för sig att man prioriterat någon framför någon annan på något sätt. Därmed inte sagt att man måste anpassa sig efter detta (enligt mig något barnsliga) beteende. Men det är ändå så det är.
    Min släkt är inte de personer som står mig närmast heller. Så frågan är varför jag ska informera folk som jag knappt umgås med eller har så stor kontakt med.
    Men jag ska fundera över detta. Om det blir mindre konflikter av att jag säger till innan så är det ju inget hinder att jag gör det.
    Grejen är att om någon tänker bråka om det vill jag helst att det hamnar efteråt, så jag får vara glad på min bröllopsdag, och inte ledsen och arg för att massa människor ringt och varit arga och bråkat.
Svar på tråden Hemlig vigsel