Inlägg från: Nyfiken gul , nu fru |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul , nu fru

    Hur går en bröllopsfest till?

    det finns inga generella regler egentligen  det mesta brukar komma automatiskt men ungefär så här kan det gå till

    Gästerna anländer alltid före brudparet till festen, där kan dom få mingla och småprata , det kan serveras en välkomstdrink.  Finns det en bordsplacering kan det ta lite tid innan alla har hittat sina platser. 

    någon har koll  på när brudparet anländer - då bör alla gäster stå vid sina stolar vid respektive plats.  Om brudparet vill kan lite musik spelas när brudparet tågar in i festlokalen, antingen att nån spelar på CD eller att livemusik spelas under intågandet. 

    Under tiden man äter finns det möjlighet för alla att hålla ett litet tal.  Mellan man väntar på rätterna (om man har sittande middag) så kan man ha lite underhållning i form av nån som kanske spelar ett stycke, sjunger något eller man kanske beordrar 5 min rök och  kisspaus. 

    Mellan mat och tårta kan man ha lekar om man vill ha det , eller annat lämpligt . Ha bara koll på klockan så det inte drar ut på tiden så tårtan äts vid midnatt. Se till att ha ett körschema och var punktlig på klockslagen. 

    När tårtan och kaffet är uppäten och uppdrucket så kan livemusik ta över och man skapar dansgolv och små grupperingar med ett bord och några stolar lite här och där i rummet. 

  • Nyfiken gul , nu fru

    kom ihåg att det är ert värdpar eller den toastmaster ni utser som ska ha koll på vad som görs under bröllopsfesten, det är dom eller den som ska ha schema och fixa och trixa med innehållet under festen.  Det är inget som ni ska hålla ordning på.  Ni ska bara njuta och umgås med era när och kära. 

  • Nyfiken gul , nu fru
    hallonmumrik skrev 2014-06-24 19:11:29 följande:

    Tack för era svar! Dock så har vi en oengagerad toastmaster så just nu känns det som att han inte kommer ha någon koll alls, vilket gör att jag känner att jag måste ha kolla på allt det också. Han har inte börjat planera något än och hade inte ens koll på när vi skulle gifta oss utan hade bokat en resa då. Varför ens tacka ja till att vara toastmaster då... men det löser sig säkert till slut ändå.


    då tycker jag du ska fråga någon annan som kan få uppdraget att vara värd eller toastmaster. 

    det är inte er sak att hålla igång ett körschema, det ska någon annan göra. 

    När jag gifte mig så hade vi ingen fest utan middag på resturang och tårta o mingel hemma men den som skötte servicen och såg till att det hände saker o ting var våra respektive föräldrar. Dom pratade ihop sig på plats och bara efter några minuters prat hade dom klart för sig hur upplägget skulle fungera och allt gick som på räls. 

    så det behöver inte vara så avancerat för den som åtar sig uppdraget. 
Svar på tråden Hur går en bröllopsfest till?