• VigselUtomlands

Tips på länder inom Schengen där man enkelt kan vigas borgerligt (utan krav på att t.ex ha bott i landet)?

Hej! 

Som rubriken lyder är jag ute efter tips på länder inom Schengen där man relativt lätt kan gifta sig borgerligt. Jag och min fästman var först inne på att gifta oss i Frankrike men upptäckte snart att det finns krav på att en av parterna ska ha bott i landet i 40 dagar för att man ska få vigas borgerligt där. Svenska ambassaden utför visserligen vigslar men endast mellan svenska medborgare. Då min fästman ej är svensk medborgare är detta inte en möjlighet för oss. Sedan detta bakslag har jag googlat mycket men jag känner mig bara matt på idéer och inspiration. Därför hoppas jag att det kanske finns någon där ute som har kunskap om detta och kan tipsa på ett land där det är "lätt" att gifta sig, även om det alltid kommer att finnas en hel del pappersarbete.

Så vad är vi ute efter? Vi vill bara gifta oss borgerligt utomlands och sedan gå ut och äta middag med vårt sällskap. Då den borgerliga vigseln är vad som "räknas" för vår del, är det därför inte aktuellt för oss att först gifta oss i Sverige och sedan ha en ceremoni utomlands. 

Jag är tacksam för alla förslag!  :) 

• Svar på tråden Tips på länder inom Schengen där man enkelt kan vigas borgerligt (utan krav på att t.ex ha bott i landet)?
  • PiaB igen

Jag har ingen aning om andra länder, men vi ska gifta oss på Malta och vi har aldrig bott där. Båda är svenska medborgare och det var inga problem. Har kontakt med en bröllopsfixare där som har koll på all dokumentation som behövs. Det enda är att vi inte får gifta oss i kyrkan där eftersom jag varit gift förut. Där har man tydligen bara en chans Som tur är hade vi ändå tänkt gifta oss på en vingård

Svar på tråden Tips på länder inom Schengen där man enkelt kan vigas borgerligt (utan krav på att t.ex ha bott i landet)?