Bröllop med psykiskt sjuk mamma
Hej!
Ni måste hjälpa mig med era kloka råd. Jag och min sambo har varit ihop länge, är förlovade och vill gärna gifta oss. Men min mamma är tvångsintagen på psyket, och jag vet inte hur jag kan ha ett bröllop då. Eftersom bröllopet för oss är ett löfte till Gud och omgivningen att det för alltid är vi två, så vill vi så klart gärna ha med "omgivningen" på vårt bröllop. Men hur gör jag med min mamma?
Hon kan förvisso få permission från psyket, men hon går på så tunga droger att det verkligen märks att hon är sjuk. Hon följer inte med i ett samtal, är helt grå i hud och hår. Eftersom psykisk sjukdom är extremt stigmatiserat och tabubelagt är det inte så många som vet om det. De närmsta av mina vänner vet, men varken jag eller hon vill att till exempel sambons kompisars partners ska få reda på hennes tillstånd. Så hur gör vi?
Om hon är med kommer alla få reda på det, och dessutom kommer det bli ett extra orosmoment för mig att hon kanske tar livet av sig på toaletten mitt i allt ihop (hon är deprimerad och självmordsbenägen). Om hon inte är med kommer folk undra varför hon inte är med och då kommer jag ändå behöva förklara. Jag skulle gärna kunna gifta mig utan mina föräldrar, men min sambo står sina föräldrar hemskt nära och han vill så klart ha med sina, och de skulle bli jätteledsna om de inte fick vara med. Och det känns inte som om vi bara kan ha med ett föräldrapar, för då måste vi ändå förklara. Jag skulle gärna säga att jag kan vänta tills mamma blir frisk, men efter två år på psyket känns det som om det kan ta väldigt många år, om någonsin.
Snälla ni, hjälp mig. Vi vill ju så gärna få uppleva vår stora dag!