Ska förtydliga mig
Vare sig vi eller våra gäster dricker "husets vita" eller "husets röda" till vardags, utan uppskattar specifika druvor, vinhus, årgångar och kan säkert i vissa sammanhang/av gemene man kallas vinsnobbar... Valet av vin är naturligtvis gjort med hänsyn till maten, och det röda vin som skulle kunna passa till maten passar tyvärr inte våran prisklass (vi kan inte lägga ett par hundra kr per flaska) till så många som vi tänkt bjuda. Vitt har vi dock hittat ett kanonvin för bra pris, perfekt till den mat vi ska servera. Ölen är också vald med omsorg, inte heller det beställer de flesta som "en stor stark"...
Cider är t ex inte ett alternativ, inte heller cola - för de vuxna till maten - det är för sött! Det får de ta i baren sen om de vill....
Buffen kommer inte att innehålla rött kött, charkuterier, mögelostar eller dylikt. Bäst skulle det passa med visst bubbel (det tillåter tyvärr inte budgeten heller).
På de finare middagar jag varit på har man lagt ner omsorg på dukning, mat och dryck. Där är det en självklarhet att vinet som serveras passar in. Man dricker det som serveras, eller tar bordsvatten enbart. Ibland rött vin, ibland vitt vin, ibland enbart öl...
Jag blir lite förvånad över att det när det gäller bröllop tydligen (?) är viktigare med rödslask än att ha en samlad tanke över det man serverar...?