Inlägg från: Plättis |Visa alla inlägg
  • Plättis

OT: Sängköp som gått snett

Vi hade liknande problem när vi skulle köpa ny säng förra vintern. Det var dock genom Jysk (skitföretag, jag handlar inte där längre), inte Sova. 

Vi åkte och köpte ny säng, och den skulle komma någon vecka senare. Min bror skulle flytta i samma veva, och det blev så bra tajmat att vi lovade honom att ta vår gamla 120-säng tidigare och så skulle vi sova en natt på vår bäddsoffa. Men när vi åkte för att hämta sängen så fanns den inte i butiken. De hade beställt en helt annan hårdhet än vad vi hade på kvittot. 

Det slutade med att vi sov två veckor på bäddsoffan, och jag tror inte min rygg blivit sig lik riktigt än. Vi fick i stort sett ingen kompensation heller, bara några hundralappar. 

Jag har ingen erfarenhet av Sova eftersom de inte finns i min landsände, men det du beskriver låter som ett typexempel av ett dåligt och oseriöst företag. Kräv kompensation, och ring kundtjänst, inte Anders. 14 veckor är en evighet i en dålig säng. Låt dem veta det! 

Min sambo har jobbat med transport, och har berättat en hel del om hur det fungerar, så jag tror inte det är omöjligt att er säng stått utanför dörren med en budkille som inte tänkte på att ringa tidigare än när han befann sig där. Transportföretaget brukar dock höra av sig dagen innan eller på morgonen för att kolla så att privatpersoner finns hemma. Det kostar pengar med en utebliven leverans, så det tjänar ingen på. 

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    Alyllyra skrev 2014-08-05 14:45:11 följande:

Tack för era kommentarer.

Jag har haft kontakt med transportföretaget och det verkar som att sängen ska komma idag strax efter 16... Jag hoppas den gör det också! Ska ta mig hemåt alldeles strax och "rigga" (dvs. göra mig av med vår gamla säng på nått vänster Flört)

Sova har lovat kompensation, men jag tycker det är svårt att veta vad man ska kräva. Enligt kommunens konsumentrådgivning har man bara rätt till faktiska kostnader som man har haft på grund av förseningen, vilket i vårt fall skulle röra sig om ett par telefonsamtal. Och det känns inte skäligt!

10-15 % rabatt samt att Sova står för alla leveranskostnader, är det rimligt tror ni? Har ingen aning om vad man kan få igenom...

Plättis, trist med er Jysk-säng! Är det skön då, så att det ändå var värt pengarna? Vi köpte en Jysksäng till gästrummet hos mina föräldrar och den är väldigt skön, men vi kunde ju ta med den hem direkt när vi köpt den så då slapp vi ju leveranstider.

Det är värt att fråga, om man inte försöker så kommer ni inte heller att få någon kompensation. Och att lida i tysthet är fullständigt poänglöst. 

Ja, jämfört med vår 120-säng så är den rena drömmen :) Från början hade vi lite torgskräck och sov bara på ena halvan.

Hade vi haft råd hade vi nog köpt en säng av högre kvalitet, men då hade jag tillfälligt jobb och sambon jobbade timmar (som dock blev heltid i varje månad). Vi har varit duktiga och roterat madrasserna ungefär var fjärde till sjätte månad så det inte blir en jättegrop i mitten, och den känns fortfarande som ny. 
  • Plättis

Skönt att det löste sig!

Svar på tråden OT: Sängköp som gått snett