OT: Sängköp som gått snett
Hej alla kära BT:are!
Jag vet att det är totalt fel forum att skriva sånt här i, men jag vill på nått sätt skriva ner det så att det går att hitta på nätet... Det känns också bra att framföra den här typen av kritik på ett forum där jag har varit medlem länge och där många av er känner igen mig från andra diskussioner.
Till saken:
Sista helgen i april åkte vi till Sova Sängvaruhuset för att köpa en ny säng. Vår nuvarande är en minst 15 år gammal IKEA-säng som jag får fruktansvärt ont i ryggen av, så det var dags tyckte vi.
Vi provade sängar i säkert 2 timmar tillsammans med en jättetrevlig säljare och hittade till slut en Hästens som vi kände oss nöjda med. Dyrt? Absolut! Men värt det, tyckte vi, en investering i god nattsömn de närmaste 30 åren.
Vi blev lovade en leveranstid på 6-8 veckor, vilket skulle innebära senast till midsommar, vilket kändes perfekt!
Efter 9 veckor utan säng, och utan meddelande om att leverans var på gång, kontaktade vi Sova för att höra vad som hände. Säljaren i butik kunde inte svara på det, men skulle ta kontakt med leveransavdelningen för att höra vad som hände och återkomma - vilket inte skedde. Vi fick ringa upp igen veckan efter och fick då höra att det var strul med leveranserna, plus att de hade bytt datasystem. Hmm..
Därefter blev vi kontaktade av en Anders på Sova, som blivit någon slags logistikansvarig för alla dessa försenade leveranser (det var alltså inte bara vi). Han lovade att jobba "hela helgen och hela juli" med detta. Bra, tänkte vi och gick på semester med förhoppning om att snart ha en säng.
Veckan efter visade sig att anledningen till att sängen var försenad var att bäddmadrassen som vi skulle ha var restnoterad. Vi kunde ändå få själva sängen samt en "lånemadrass" som sen skulle bytas ut när den riktiga madrassen kom. Visst, sa vi, det går bra. Det dröjde dock nästan en vecka till innan vi blev kontaktade av en säljare som skulle leverera bäddmadrassen till oss. Han ringde en fredagkväll halv sju mitt under semestern och förväntade sig att vi skulle vara hemma, vilket vi inte var. Han undrade då om vi kunde ta emot bäddmadrassen där vi befann oss. Eftersom det var på teater sa vi nej, det gick inte, du får återkomma, vilket han inte gjorde.
Istället återkom Anders och sa att om vi väntade en vecka kunde vi få både säng och den riktiga bäddmadrassen samtidigt, och eftersom vi skulle resa bort en vecka så lät det bra.
Men ingen avisering om säng kom. Istället var det Anders igen, vår säng hade tydligen blivit transportskadad så det skulle dröja till nästa vecka. Jaha.
Förra veckan ringde han igen, det visade sig att nu var våra ben restnoterade, så vi ska få några andra ben och sen de riktiga när de kommer in. Suck, men ok. I fredags ringde han och frågade om de hade aviserat sängen än, vilket de inte hade och det sa jag också. Samma kväll kl 19:10 ringer någon som säger att han står utanför våran port med en säng och undrar om vi kan släppa in honom. Han har tydligen kört upp sängen från Borås samma dag. Eftersom vi inte hade fått något besked om leverans var vi åter igen inte hemma, denna gång långt ute i skärgården, och nu blev jag riktigt arg. Jag undrade varför de inte hade meddelat oss att de skulle komma, men det är tydligen inte transportfirmans ansvar utan Sovas. Så då skulle de köra tillbaka sängen till Borås. Jag försökte få tag på Anders igen, men han svarade naturligtvis inte och har inte ringt upp mig under helgen heller.
Följaktligen har vi (förmodligen) en säng som står i Borås, med fel ben men rätt bäddmadrass som ännu på 14 veckor inte har kunnat levereras till oss. Sova har uppenbarligen brustit på fler än ett plan och det har tagit på mina krafter att behöva styra och ställa med det här mitt under semestern när vi dessutom varit bortresta större delen av tiden. Jag hoppas verkligen att sängen dyker upp den här veckan.
Är det någon som har varit med om något liknande?
Eller är det någon som har några goda ord att säga om Sova så att jag får tillbaka lite hopp igen?