Inlägg från: pyret013 |Visa alla inlägg
  • pyret013

Ni som ska beställa buffé

Kommunikation med cateringstället är A och O. Jag har beställt buffé några gånger och blivit rekommenderad att beställa precis det antal som kommer. Jag har då även talat om för cateringfirman att en av mina största nåjjor är att maten inte ska räcka. Det har alltid räckt gott och väl, även till att de som vill ta om. Alla gånger har jag haft massor med mat över. De flesta fester brukar ha några gäster som äter mycket, men det brukar balansera ut sig med de som inte äter så mycket.

Dock skulle jag bara bjuda elitidrottare eller ett gäng brandmän skulle jag kanske kommunicera detta till cateringen för att verkligen se till att det blir större portioner. Likadant om jag upplever att det är ett ställe som är känt för sina små portioner. 

När proteinet (kött, fisk och liknande) tar slut för snabbt på en buffé kan det bero på i vilken ordning man har lagt upp sin buffé. Ett misstag många ovana gör är att de lägger köttet tidigt på buffébordet och rent psykologiskt tar man mer av det som ligger först. Därför ska man ha sallad och pastasallad och andra rikligt tilltagna tillbehör först. Är det stora fat och stora skålar så tar människor mer av den maten jämfört med om man använder mindre fat och mindre skålar till uppläggning. Detta brukar duktiga cateringfirmor ha koll på och fixa med eller tala om för de som beställer. 

Svar på tråden Ni som ska beställa buffé