Man kan spara på det mesta ;)
Vill ni laga maten själva eller ta via catering? Och hur vill ni göra med tårtan? Att laga maten själv och baka själv kan man ju spara en hel del pengar på och väljer man buffé istället för sittande middag, så sparar man ju in massor i personalkostnad. Att servera 120 personer kräver ju en del.
Jag hade först tänkt pyssla inbjudningskort och sådant själv, men det blev tillslut enklare och billigare att beställa färdiga. Då hade jag dock inte ett lager med pysselgrejor hemma, utan hade fått köpa allt. Det beror ju givetvis också lite på hur man vill att dom ska se ut.
Smart att skippa totalt onödiga saker som tex favors, skippa också vigselprogram och festhäften, bröllopsbubblor, dekorationer i kyrkan, vissa dekorationer i festlokal osv.
Hur tänker ni kring blommor? Buketter och till borden? Plocka själva? När det gäller buketten, så kan man oftast spara en ganska bra slant om man säger till floristen att man vill ha tex en vit bukett för max 500kr och lämna resten upp till floristen, att välja blommor alltså.
När det gäller kläder, så är det bästa att kolla runt och jämföra priser. Vad kostar det att hyra och hur ser utbudet ut? Kan ni tänka er begagnat? Har ni kanske något hemma ni kan använda?, tex skor.
När det gäller musiken och fotograf, kolla med era vänner i god tid och förklara exakt vad ni hade tänkt er och var lyhörda för hur dom vill göra. Det är roligt att hjälpa vänner, men inte till vilket pris som helst alltid ;) Och innan ni räknar bort dom kostnaderna, så prata med vännerna som sagt :)
Ringar.. behöver ni ringar? Vill ni ha ringar? Vad vill ni ha isåfall? Kolla runt på pantbanker och liknande. Ni kanske kan hitta någon jättefin begagnad. På nätet finns det ju flera bra sidor där smycken auktioneras ut. Annars kan ju ett sätt vara att välja en enklare och billigare ring och sedan uppdatera den vid någon bröllopsdag. Antingen genom att genom köpa ännu en ny ring eller genom att sätta dit någon sten/fler stenar.
Övriga smycken, återigen, kika om du har något hemma som du kan använda. Eller din mamma, syster, bästa vän osv kanske har något fint du kan låna :)
Hår och smink kanske du kan göra själv? Eller få hjälp av någon fingerfärdig vän med. Där sparar du in många hundralappar.
Om ni tänkt ha något brudfölje, klargör för dom redan från början om att dom får bekosta sina kläder själva om dom vill köpa något nytt. Det medför ju dock att dom måste få lite större svängrum i valet, men det brukar bli bra ändå.
När ni kikar på lokaler kan det vara bra om ni redan bestämt er för hur ni vill ha middagen/festen. Då kan ni kika på om det finns plats för att duka en buffé, ha dansgolv, om det finns möjlighet att värma upp och varmhålla mat osv.
Ska ni gifta er kyrkligt, och inte ha alkohol, så kanske att långa ett församlingshem kan vara något? Kika också på skolmatsalar, dom brukar inte kosta mkt att hyra och rymmer ju oftast många människor.
Gör listor också, med vad ni vill ha med på ert bröllop och prioritera sedan. Vad är sådant ni måste ha med och sådant ni vill/önskar ha med. Börja med att se till att pengarna räcker till alla måsten och plocka sedan in så mkt ni kan från listan över saker ni vill/önskar ha med :) Sådant som är lite grädde på moset så att säga.