Saknar familj - hur planera?
Vad tråkigt med dina föräldrar och din familj. Jag förstår att du känner som du gör. Jag förstår också varför du väljer att inte bjuda in familjen och släkten och det tycker jag du gör rätt i. Vill du inte ha med dom, så ska du inte det.
Jag förstår hur du tänker kring bröllopet och din blivandes familj, men förhoppningsvis tycker dom bra om dig också? Och kan göra festen till er. Oftast, även om ett tal är från tex din blivandes förälder, så riktar man det ju till brudparet. Alltså er tillsammans. Det är min erfarenhet iallafall. Men du skulle ju också kunna be din blivande prata med sin familj om det, säga att han vill att all fokus på er bröllopsdag ska ligga på er gemensamt. Att det är viktigt för honom/er. Alternativt att ni undanber er alla tal.
Sedan kanske du har vänner, barndomsvänner? Och du och din blivande har kanske gemensamma vänner? Dom kommer ju också finnas där för er skull.
Alla gäster, oavsett vems "sida" man hör till, firar ju brudparet gemensamt på deras bröllopsdag :)
Vid vigseln så kan ni ju välja att inte ha någon alls som läser dikt eller liknande, alternativt att ni väljer varsin nära vän eller en god gemensam vän. Vigselförrättaren kan ju också läsa något som ni tillsammans valt ut. Musiken väljer ni tillsammans och ni kan ju hyra in någon som sjunger om ni inte känner någon.
På middagen sedan, så brukar ju familjen sitta med vid honnörsbordet, men det kan ni ju totalt strunta i. Antingen sitter ni själva eller tillsammans med vänner :) Och resten av gästerna kan ni ju blanda. Hans familj och era vänner, så det inte blir så att du tydligt kan se en "klump" av hans familj.
Men så länge du och din blivande lägger ert fokus på er, att det är er gemensamma dag, så ska du nog se att det kommer bli bra :)