Bjuda in kriminell släkting?
Det är bra att ni inte per automatik väljer att utesluta honom. Jag har under många år arbetat med ett klientel med liknande och betydligt värre problematik och det som generellt saknas är det som vi refererar till som normalt. Precis som några tidigare skrivit så förtjänar de allra flesta en andra chans och det här är en ung kille som det finns möjligheter för. Jag förstår er tvekan till att bjuda honom, men hoppas samtidigt att ni har modet att göra det. Om jag var ni så skulle jag tala klarspråk med syskonbarnet om er oro. Finns det möjlighet att träffa honom innan bröllopet? I så fall föreslår jag att ni gör det. Tala klarspråk även med honom utan att få det att låta som om ni förväntar er att han kommer att förstöra. Prata i jag eller vi form och försök att använda ord som känns positiva istället för negativa då det kan upplevas som att ni anklagar honom annars, "vi vill gärna att du kommer, men vi är oroliga för...", "vi uppskattar om...". Klargör att ni gärna vill att han kommer, men att ni förväntar er att han är drogfri och nykter. Med de kraven kan det hända att han själv väljer att inte komma alternativt tar han chansen och visa att han kan vara nykter. Det jag lärt mig under mina år i Kriminalvården är att jag alltid vunnit på att vara rak och ärlig mot mina klienter även om det initialt kan innebära att jag fått ta en del skit. När den värsta ilskan runnit av dem så kommer de tillbaka och då går det att föra vettiga samtal. Detta är viktigt för syskonbarnet också för ni visar att ni vill stötta henne också vilket jag utgår ifrån att ni vill. Om han väljer att inte komma när ni ställer krav på honom visar det i så fall för syskonbarnet att han kanske inte är den bästa att satsa på. Argumentet han med största sannolikhet då kommer att använda är att ni inte vill ha honom där, alltså lägga skulden på er istället för att se att det beror på hans egen problematik. Med andra ord så har han i så fall inte kommit så långt än och är inte redo.