Allrakäraste skrev 2015-01-13 11:36:14 följande:
Jag förstår din och killens oro. Jag skulle inte heller vilja att någon av mina gäster dök upp i kortkort eller vit klänning. Men man kan egentligen inte mer än skriva vilken klädkod som gäller, sen är det upp till gästerna att klä sig enligt klädkoden. Om jag fick en inbjudan där det under klädkoden var en hel lista med färger eller kläder som inte var okej skulle jag ärligt bli ganska irriterad. Nu är jag iof snarare en sådan som klär mig lite för fint när det är fest (man måste ju passa på haha!)
Att ha en massa ombyten till gäst som inte klätt sig så som ni önskat är också ganska radikalt och lite oförskämt ;) Plus att det innebär en massa jobb för er att fixa extra kläder i flera olika storlekar :)
Angående det där med röda klänningar så vet jag att Vett och etikett gurun nummer 1, Magdalena Ribbing, helt har förkastat den myten. Enligt henne är det okej att bära alla färger utom just svart och vitt på ett bröllop. Och då har hon ju gaska bra koll också :)
Ja alltså, jag förstår att det kan vara ett stort irritationsmoment för inbjudna, personligen skulle jag tycka det var jätteroligt att planera min outfit utefter t ex specifika färger, men Ja, jag inser att det inte är jättehyfsat. Och färgvalen spelar för min del, till skillnad från min sambos åsikt, ingen roll, sålänge man håller sig borta från de tre färgerna jag uppgav ovan.
Ja, jag har också läst den artikeln med Magdalena, men även om hon vet vad hon snackar om, osv, så tycker jag att det är lite väl provocerande att dyka upp så på ett bröllop, då det ändå är välkänt vad det "ska betyda"! :)
Men för att undvika att folk kommer och flashar sina tits&ass på mitt bröllop, är det oförskämt att nämna att man önskar sina gäster att ha en klädsel som passar i kyrkan? Det kan ju mer vara en hint om att det är ett kyrkligt bröllop och inte borgerligt? Inte menat att vi vill se ett gäng nunnor med huckle, men det tror jag inte våra gäster hade misstolkat det som :)