• Plättis

familjesvek

Jag har varit på båda sidorna i en sån här situation. Min sambos bästa vän förlovade sig med sin tjej när vi hade börjat diskutera förlovning någon månad innan. Vi hade varit tillsammans två år längre än dem, men jag var arg och ventilerade det med min sambo. Han är alltid kolugn och tyckte inte det var en så stor grej, så jag lyckades släppa det och fokuserade på vår egen förlovning istället. Sedan blev det lite av en kapplöpning till vem som skulle gifta sig först, men vi sköt upp vårt ett år och de gick skilda vägar istället.

När vi hade förlovat oss och funderade på lämplig tidpunkt att gifta oss (ett års-gränsen är inget vi tror på) så började min syster bråka på mig för att vi tog så lång tid på oss att det påverkade hennes planer på förlovning och giftermål. Vi kom fram till att bröllop är något vi själva ska bestämma, ingen ska tvinga oss att gifta oss när det passar dem. Nu har vi varit förlovade i ett och ett halvt år, och syrran är fortfarande inte förlovad med sin sambo.

Försommaren och sensommaren är långt ifrån varandra, det kommer inte bli liknande bröllop även om ni gifter er på samma ställe. Låt dem gifta sig när de vill och fokusera på ert eget bröllop. Det är inte bröllopsdagen som är det viktiga egentligen, det är äktenskapet efteråt. Ni kommer stå i fokus på er dag, och de kommer vara i fokus på sin dag. Men jag kan lova att de gemensamma gästerna kommer prata om ert bröllop på deras dag, att snart är det er tur, hur känns det osv.

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    mig skrev 2014-08-19 19:24:35 följande:

Jag befinner mig i nästan exakt samma situation som du. Jag är väldigt ledsen. Försöker att ta till mig vissa av kommentarerna. Jag undrar också varför dom inte väntar? Då kan man ju hela tiden finnas där för varandra och njuta tillsammans.

Jag grubblar över något som jag tycks läsa mellan raderna i både ditt och TS inlägg. Varför får bara ett par i varje umgängeskrets förlova sig och planera giftermål i taget? Att någon förlovar sig och bestämmer datum för bröllop bara för att vara först kan man bli lite besviken på, men samtidigt är det inte det som är viktigast. Bröllopet är EN dag, äktenskapet alla dagar som kommer senare. 

Hur lång tid ska man ha mellan sitt eget och andras bröllop för att det ska vara okej? Får det bara förekomma ett bröllop per år i en umgängeskrets? Jag tycker däremot det är hyfs att fråga förlovade par i umgängeskretsen om de planerar bröllop så man inte krockar i sina planer bara för att man gärna håller det hemligt till en början. Det gjorde vi, och det förutsätter jag att mina vänner och familjemedlemmar också skulle göra. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden familjesvek