Förlovning och/eller frieri
Jag är förlovad för andra gången nu, och den första så fick jag fråga om jag ville gifta mig med honom, men det var mer en flytande fråga än att vi satte oss och bestämde datum. Och det var nog lika bra, så här i efterhand.
Min sambo var alldeles för nervös för att fråga när vi förlovade oss i december 2012, och jag också. Vi hade pratat om bröllop långt innan det, och vi började planera bröllop ganska snart efter vi hade förlovat oss, tog paus och började om ett år senare. Nu hoppas jag att det är på riktigt
Eftersom jag är uppvuxen i frikyrkliga kretsar betyder förlovning att man har tänkt gifta sig, och det brukar i vanliga fall inte dröja mer än kanske ett halvår mellan förlovning och bröllop. Jag har dock inte hakat på den trenden, utan har bott ihop med min sambo i fem år vid det här laget (och varit förlovad i snart två år).
Det har faktiskt hänt att jag fått kritik för att vi tar så långt tid på oss, och att jag kommer bli "en sån där som bara är förlovad och aldrig gifter mig". Vilket för mig är helt bisarrt. Jag skulle aldrig kritisera någon annan för det, eller försöka pressa ett par att gifta sig. Den situationen har jag själv befunnit mig i, vilket (i kombination med att mitt ex var en skitstövel) orsakade att vi bröt förlovningen.