Kostnad för ert bröllop?
Vigselförrättare brukar inte kosta något. Ni kanske vill ha fotograf? Placeringskort, inbjudningskort och tackkort?
Vårt kostade i ca-priser:
Slott (inkl. 3-rätters middag för 48 personer, fri bar, tårta, dekorationer, lokal, personal och övernattning för oss själva): 77 000 kr
Klänning: 5 200 kr
Hyra frack: 1 500 kr
Ringar: Minns inte, men under 8 000 kr för båda
Bukett: 1 500 kr
Fotograf: 13 000 kr
Smink: Gratis (present)
Hår: 1 000 kr
DJ: 5 500 kr
Sångerska vigsel: 1 200 kr
Placeringskort och tackkort inkl porto: 700 kr
Totalt ca: 114 600 kr
Som sagt är vi väldigt enkla..
Inbjudningskort gör vi själva. Visst, det kostar i material det också. Men det enda som kostar är färg i skrivaren och kuvert och det behöver vi ju ändå i vardagslivet så inget jag räknar in i kalkylen.
Fotograf? - Blir min far som är bra på fotografering samt sambons kusin som jobbar som detta.
Placeringskort? - Kommer göra dessa själv genom gafflar och vanliga papper.
Tackkort - Känns lite väl udda för oss. Bättre att krama om alla extra ordentligt där och då på festen. Att folk får höra att vi älskar dem, tacksamma för att de kom och delade dagen med oss. För oss betyder det mer än ett kort efteråt. Känns mer personligt att ta det direkt.
Men sen känner jag någonstans att det här kommer bli VÅRT bröllop och inget hämtat från någon tidning, film eller annan mediapåverkan. Många kommer säkert le, skaka på huvudet men samtidigt påpeka att det här var just vårt bröllop.
Att sen inte allt går i rosa/rött/champagne-färgat osv.. Det rör oss inget heller eftersom vi inte är så romantiska av oss och skulle vi ha det skulle det mesta kännas tillgjort.
Sen är det ju så att alla är olika och alla har sina förväntningar, budgets och teman.
Hoppas ni förstår hur jag menar