• heleneenmiljon

KiK - natursiden eller konstsiden?

Hej ni kunniga

Är det någon där ute som vet om brudklänningarna från KiK är sydda i natursiden eller i konstsiden? Jag har försökt fråga KiK, men de svarar bara att "KiK arbetar i olika material i hög kvalite" och att "det är en del av KiKs koncept att ha nya modeller i egna framtagna material, som bara finns på KiK". Borde jag tolka dessa undvikande svar som att det är konstsiden?

Anledningen till att jag vill veta är att jag funderar på att låta färga min klänning professionellt i USA (det är ingenting jag vill ge mig på hemma), men det fungerar ju bara med natursiden... Jag har alltså redan använt klänningen på bröllopet, men är sugen på att använda den igen i framtiden :)

Tack och bock.

• Svar på tråden KiK - natursiden eller konstsiden?
  • jennyal
    heleneenmiljon skrev 2014-09-12 12:24:50 följande:

Hej ni kunniga

Är det någon där ute som vet om brudklänningarna från KiK är sydda i natursiden eller i konstsiden? Jag har försökt fråga KiK, men de svarar bara att "KiK arbetar i olika material i hög kvalite" och att "det är en del av KiKs koncept att ha nya modeller i egna framtagna material, som bara finns på KiK". Borde jag tolka dessa undvikande svar som att det är konstsiden?

Anledningen till att jag vill veta är att jag funderar på att låta färga min klänning professionellt i USA (det är ingenting jag vill ge mig på hemma), men det fungerar ju bara med natursiden... Jag har alltså redan använt klänningen på bröllopet, men är sugen på att använda den igen i framtiden :)

Tack och bock.

MIn första tanke var att 'Ta med klänningen till en kunning sömmerska/skräddare och hör efter'. De borde ju kunna se skillnad på äkta alt. konstsiden. Eller?

Lycka till!
  • heleneenmiljon

Hehe... ja. Jag skulle väl ha gjort det när jag var hos en sömmerska för att sy in klänningen, men då tänkte jag av någon anledning inte på det.;)

Kanske kan jag hitta en drop-in-sömmerska/skräddare som vet. Eller en tygaffär! Tack för tipset.

• jennyal
    heleneenmiljon skrev 2014-09-12 13:01:33 följande:

Hehe... ja. Jag skulle väl ha gjort det när jag var hos en sömmerska för att sy in klänningen, men då tänkte jag av någon anledning inte på det.;)

Kanske kan jag hitta en drop-in-sömmerska/skräddare som vet. Eller en tygaffär! Tack för tipset.

Hehe, alltid lätt att vara efterklok
  • Chicita

Finns det möjlighet att klippa bort en liten bit material någonstans (om det är extra bred sömsmån någonstans exempelvis) 

Då kan du göra ett bränntest 
    textilhantverk.ifokus.se/discussions/4e3bf222d4ebea4459005090-branntesta-textil

Risken är dock stor att klänningen är sydd med syntet-tråd även om tyget skulle vara siden. 
    Så alla ställen där tråden syns så kan det alltså bli vita prickar/streck eftersom att polyestertråd inte tar åt sig av färgen på samma sätt som sidenet.
    Något som kan vara bra att tänka på och ta med i beräkningarna på om det är värt pengarna att färga / ändra klänningen eller inte

• heleneenmiljon
    Chicita skrev 2014-09-12 20:47:09 följande:

Finns det möjlighet att klippa bort en liten bit material någonstans (om det är extra bred sömsmån någonstans exempelvis) 

Då kan du göra ett bränntest 
    textilhantverk.ifokus.se/discussions/4e3bf222d4ebea4459005090-branntesta-textil

Risken är dock stor att klänningen är sydd med syntet-tråd även om tyget skulle vara siden. 
    Så alla ställen där tråden syns så kan det alltså bli vita prickar/streck eftersom att polyestertråd inte tar åt sig av färgen på samma sätt som sidenet.
    Något som kan vara bra att tänka på och ta med i beräkningarna på om det är värt pengarna att färga / ändra klänningen eller inte

Ah, tack för tipset - bra länk där. Jag har hört talas om något slags bränntest, men inte riktigt hittat någonting bra att läsa om det. Återstår att ta mod till mig och klippa loss en bit tyg i sömsmånen då. :)

Det där med syntettråd har jag tänkt på, men kommit fram till att det kanske inte gör någonting. Kanske kan det rent av bli en tuff effekt... 

• heleneenmiljon

Äsch då. Enligt bränntestet verkar det vara något slags syntetmaterial... så det blir inget "andra liv" för klänningen :(

• Chicita
    heleneenmiljon skrev 2014-09-29 15:35:49 följande:

Äsch då. Enligt bränntestet verkar det vara något slags syntetmaterial... så det blir inget "andra liv" för klänningen :(

Om du vågar så skulle du kunna testa att färga den själv.

Grejen är ju att om det inte funkar så kan du stå där med en förstörd klänning.
    Den här:

www.herdins.se/sv/textilfarg/herdins-textile-colour-multi-fibre__82

... fäste på min klänning som skulle vara i halvsiden (inte mycket siden i den dock visade det sig, det var nog typ ren plast, teflonbelagd om jag får gissa då verkligen inget fastnade på den :P jag testade till och med med te och rödvin ;) ) 

• heleneenmiljon
    Chicita skrev 2014-09-29 15:46:09 följande:

Om du vågar så skulle du kunna testa att färga den själv.

Grejen är ju att om det inte funkar så kan du stå där med en förstörd klänning.
    Den här:

www.herdins.se/sv/textilfarg/herdins-textile-colour-multi-fibre__82

... fäste på min klänning som skulle vara i halvsiden (inte mycket siden i den dock visade det sig, det var nog typ ren plast, teflonbelagd om jag får gissa då verkligen inget fastnade på den :P jag testade till och med med te och rödvin ;) ) 

Ha ha. En teflonbelagd klänning - det skulle vara fint det. Jag vet iallafall att läppstift fastnar på min.... visserligen på insidan av fodret, men ändå ;)

Hur blev resultatet för dig? Blev det väldigt ljust? Och färgade du i maskin eller för hand?

Jag är lite kluven. Det känns ju väldigt onödigt att ha en fin vit klänning som hänger där till ingen nytta, men samtidigt är det ju lite sorgligt att förstöra sin brudklänning. Nåväl. Det är ju ingen brådska. Jag kan vara nostalgisk tills jag tröttnar, och sedan samla mod och ge mig på projektet! :D

Jag tackar igen för tipsen. 
  • Chicita
    heleneenmiljon skrev 2014-09-29 16:12:20 följande:
    Ha ha. En teflonbelagd klänning - det skulle vara fint det. Jag vet iallafall att läppstift fastnar på min.... visserligen på insidan av fodret, men ändå ;)

Hur blev resultatet för dig? Blev det väldigt ljust? Och färgade du i maskin eller för hand?

Jag är lite kluven. Det känns ju väldigt onödigt att ha en fin vit klänning som hänger där till ingen nytta, men samtidigt är det ju lite sorgligt att förstöra sin brudklänning. Nåväl. Det är ju ingen brådska. Jag kan vara nostalgisk tills jag tröttnar, och sedan samla mod och ge mig på projektet! :D

Jag tackar igen för tipsen. 

Jag har bara provfärgat en bit än, har inte orkat sprätta bort fodret (som inte ska färgas). Men provbiten gick rätt bra. Det blev ljust dock. Men tillräckligt för att man ska se att det verkligen är färg :) 

Jag färgade i maskin, det blir jämnast så :) 

• Lenblo

Min erfarenhet är att flera syntetmaterial färgas bra av just Herdins multifiber. Just polyester funkar dock inte alls. Tyvärr är många brudklänningar gjorda i just polyestersatin. Obestämd
    Jag tycker inte att en färgning förstör brudklänningen utan gör att man äntligen kan använda den igen. Försök få ut en provbit och lycka till!

• heleneenmiljon

Ett halvår senare kan jag meddela att jag vågade testa! Jag hittade en färg som inte säljs i Sverige (iDye) och som finns för både polyester och naturmaterial. Jag testade med några provbitar, och det visade sig att min klänning bestod av alla möjliga material som tog åt sig olika mycket av olika sorts färg. Hehe...

Jag blandade enligt instruktionerna polyesterfärg med naturmaterialfärg, och fick en underbar blå nyans över hela klänningen. Som av en slump lyckades jag dessutom få samma nyans av blått som mina skor från Rainbow Club, vilka jag skickat in för omfärgning.

Visst krympte klänningen lite grann efter att ha badat i en timme i kokande vatten, men inte särskilt mycket. 

Det blev en succé helt enkelt! Tack för uppmuntran och pepp!

Tips för er andra som vill försöka er på att färga er brudklänning blir:
    - undersök materialet och köp rätt sorts färg
    - tvätta klänningen innan färgning - i mitt fall gick det alldeles utmärkt med maskintvätt.
    - vid färgning på spis - använd en jättestor gryta och hög temperatur för att färgen ska fästa på konstmaterial.
    - rör om i grytan hela hela tiden för att få jämn färg.
    - korta inte av klänningen innan du färgar den... det är mycket smartare att göra det efteråt när du vet hur mycket den har krympt... :)

Sedan tar jag såklart inget ansvar för att alla försök kommer att gå lika bra som mitt... en måste våga för att vinna, men det kan bli platt fall också...

• Lenblo

Jag skulle vilja se din klänning vackert melerad. Flört Tack för tipset om polyesterfärg! Har haft behov av det många gånger.

• heleneenmiljon
    Lenblo skrev 2015-04-09 20:14:05 följande:

Jag skulle vilja se din klänning vackert melerad. Flört Tack för tipset om polyesterfärg! Har haft behov av det många gånger.

Såhär blev klänningen! 

Melerad blev den väl inte riktigt... hehe... Bara det att de olika lagren fick lite olika färg. Ett översta spetslager som visade sig vara en mix av naturmaterial/syntet; ett lager med konstsiden, ett lager polyester som foder, och så lite tyll under det....

Förutom färgningen så har jag kortat klänningen och lagt till ett band i midjan samt (avtagbara) axelband. Dessa fick också en annan färg - köpte nytt tyg och det gick såklart inte att matcha helt...

Jag är rätt nöjd, faktiskt. :D

• crs

Gud vad roligt! Vad fint det blev, och vad kul att få en schyst finklänning av din brudklänning! Har du någon förebild? :) Vore kul att se omvandlingen! 

• heleneenmiljon
    crs skrev 2015-05-15 17:11:43 följande:

Gud vad roligt! Vad fint det blev, och vad kul att få en schyst finklänning av din brudklänning! Har du någon förebild? :) Vore kul att se omvandlingen! 

Tack! Kanske kan jag använda den på någon annans sommarbröllop :)

Såhär såg klänningen ut från början (även om den var en bit längre på mig än vad den är på KiK:s modell... hehe..):

• Lenblo

Det fina spetsmönstret blev ju bara framhävt i färgningen! Jättesnyggt!

Svar på tråden KiK - natursiden eller konstsiden?