• Chicita

KiK - natursiden eller konstsiden?

Finns det möjlighet att klippa bort en liten bit material någonstans (om det är extra bred sömsmån någonstans exempelvis) 

Då kan du göra ett bränntest 
    textilhantverk.ifokus.se/discussions/4e3bf222d4ebea4459005090-branntesta-textil

Risken är dock stor att klänningen är sydd med syntet-tråd även om tyget skulle vara siden. 
    Så alla ställen där tråden syns så kan det alltså bli vita prickar/streck eftersom att polyestertråd inte tar åt sig av färgen på samma sätt som sidenet.
    Något som kan vara bra att tänka på och ta med i beräkningarna på om det är värt pengarna att färga / ändra klänningen eller inte

• Chicita
    heleneenmiljon skrev 2014-09-29 15:35:49 följande:

Äsch då. Enligt bränntestet verkar det vara något slags syntetmaterial... så det blir inget "andra liv" för klänningen :(

Om du vågar så skulle du kunna testa att färga den själv.

Grejen är ju att om det inte funkar så kan du stå där med en förstörd klänning.
    Den här:

www.herdins.se/sv/textilfarg/herdins-textile-colour-multi-fibre__82

... fäste på min klänning som skulle vara i halvsiden (inte mycket siden i den dock visade det sig, det var nog typ ren plast, teflonbelagd om jag får gissa då verkligen inget fastnade på den :P jag testade till och med med te och rödvin ;) ) 

• Chicita
    heleneenmiljon skrev 2014-09-29 16:12:20 följande:
    Ha ha. En teflonbelagd klänning - det skulle vara fint det. Jag vet iallafall att läppstift fastnar på min.... visserligen på insidan av fodret, men ändå ;)

Hur blev resultatet för dig? Blev det väldigt ljust? Och färgade du i maskin eller för hand?

Jag är lite kluven. Det känns ju väldigt onödigt att ha en fin vit klänning som hänger där till ingen nytta, men samtidigt är det ju lite sorgligt att förstöra sin brudklänning. Nåväl. Det är ju ingen brådska. Jag kan vara nostalgisk tills jag tröttnar, och sedan samla mod och ge mig på projektet! :D

Jag tackar igen för tipsen. 

Jag har bara provfärgat en bit än, har inte orkat sprätta bort fodret (som inte ska färgas). Men provbiten gick rätt bra. Det blev ljust dock. Men tillräckligt för att man ska se att det verkligen är färg :) 

Jag färgade i maskin, det blir jämnast så :) 

Svar på tråden KiK - natursiden eller konstsiden?