Tygåtgång, tid och kostnad egen brudklänning
Kan börja att säga att jag inte kunde se klänningarna via länkarna. Om det är fel på länken eller om det var ett tillfälligt fel vet jag inte, men dom funkade inte ens när jag kopierade och klistrade in.
Så nedanstående är bara baserat på din beskrivning...
Det låter som att du vill ha en trumpetklänning eller sjöjungfru och dom är inte alltid så lätta att konstruera.
Siden är väldigt svårt att sy i då det gärna veckar sig och sömmarna blir fula, så en "enkel" klänning i siden kan vara jävligt svår att sy så att den ser sådär enkel ut...
Det hade varit lättare att sy i ett brokadtyg eller en klänning med spets utanpå...
Hur mycket tyg du behöver beror delvis på hur klänningen ska konstrueras.
Vad är det som ska få klänningen att stå ut nertill?
Köper du en egen underkjol eller ska den vara inbyggd?
Hur brett är tyget du ska använda?
Osv osv...
Du kan komma undan lite billigare genom att handla utomlands.
En sida som många rekommenderar men som jag inte haft anledning att handla på själv än är puresilks (du får googla adressen själv)
Rent generellt räknar man kroppslängden X 3, då brukar det räcka till de flesta klänningar om det inte är något mönster som är extremt tygkrävande.
Tänk på att du behöver lika mycket foder, samt eventuellt dragkedja. Om du vill att klänningen ska vara väldigt figursydd så kan man behöva konstruera en inbyggd (underliggande) korsett och då behöver du dels någon som har gjort sånt först men också material till det. Eventuellt kan det behövas ett extra mellanliggande lager mellan foder och yttertyg också, inte alltid - men ibland...
Hur lång tid det tar att sy?
Tja, minst 40 timmar skulle jag räknat med om det inte är någon som syr sådana här på löpande band.
Eventuellt extra tid för mönsterkonstruktion...
40 timmar låter kanske inte så mycket... Det är ju bara en vecka.
Ja - det är bara en vecka, om personen kan lägga en hel vecka med att sitta och sy på din klänning ;)
Men om det är någon som ska göra detta efter arbetstid, på helger och kvällar så kan du nog räkna med ca 3 månader.
Hoppas du fick lite svar i alla fall