• Plättis

Bjuda gästerna på resa och övernattning, eller bidra?

Jag och min sambo kommer visserligen inte från olika landsändar, men vi bor på hans hemort och några timmars resa från min familj. Vi kommer gifta oss där vi bor, vilket innebär att sambons familj har några minuters resväg medan min familj har åtminstone två timmar enkel väg. 

För oss var det inget alternativ att gifta oss någon annanstans, min hemort betyder inget särskilt längre, och att åka utomlands betyder att våra far- och morföräldrar samt sambons extremt flygrädda pappa inte skulle komma. 

Vi kommer nog upplåta lägenheten till min familj, då slipper de åka jättetidigt för att hinna hem. Och så sover vi på hotell på bröllopsnatten. Vi får visserligen inte plats med precis alla gäster hemma hos oss, men mina föräldrar, lillasyster och far- och morföräldrar får plats. Det är de gäster som annars skulle åka väldigt tidigt för att hinna hem, och som skulle komma med ett väldigt norrländskt svar på ett förslag om att sova på hotell. ("Hä je ju sä dyrt!") 

Det går ju ta kontakt med olika hotell och fråga om det går att få något erbjudande om man hör till bröllopssällskapet, och sedan ge det som förslag till gästerna om man inte har utrymme i ekonomin att betala hotell för alla. Att åka utomlands gör förmodligen att fler utesluts om det är deras ekonomi som är problemet för att inte kunna komma på bröllopet. Men å andra sidan kanske man planerar för ett mindre bröllop från början om man gifter sig utomlands.

Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Bjuda gästerna på resa och övernattning, eller bidra?