• mtep

"Undvika tal"

En av anledningar till att jag inte gift mig tidigare (har varit förlovad i sex år) är att jag inte är helt bekväm i att allt ska kretsa kring mig och min M2B. Nu planerar vi dock att gifta oss nästa år och vill gärna ha en liten enkel borgerlig ceremoni och sen en stor fest, där vi prioriterar att bjuda vänner... Nu till mitt "bekymmer"... ingen i min släkt eller min tärna är så glada i att hålla tal och jag vill inte tvinga dem för att "seden säger så". Vi är inte heller så känslosamma i våra familjer så skulle känna mig jätteobekväm om tex svärfar skulle ställa sig upp och hålla ett känslosamt tal att jag är så bra för hans son el dyl (jag HOPPAS ju att hans föräldrar gillar mig men jag vill inte höra det!!) Jag kanske är knäpp!!? Nån annan som känt likadant? Vi kan ju dock säg till vår familj lite fint att vi inte vill ha några tal men då kanske vännerna tycker det är konstigt att INGEN i våra familjer vill hålla tal!? Vi har valt att kalla toastmaster-paret för värdpar men funderar om man i inbjudan (eller på bröllopshemsidan) ska skriva nåt om det. Någon annan som gjort något liknade? Jag hade helst velat skriva något fyndigt på rim så tar TACKSAMT emot idéer... Men kontentan ska vara att vi undviker gärna tal (hellre någon rolig lek där vännerna oxå deltar)!! Funderade på om man kunde sätta upp en videokamera i ett "bås" så vill någon hälsa något till oss kan man göra det där...   

• Svar på tråden "Undvika tal"
  • Nyfiken gul , nu fru

i alla sammanhang är det helt frivilligt att hålla tal så där har du helt rätt.  Man måste ingenting. 

Jag tycker du kan skriva det du ungefär skrivit här att du undanber dig tal men att ni gärna istället ser påhitt och lekar som involverar gästerna.  

"Då er närvaro på vårt bröllop är uppskattning nog så ser vi helst att tänkbara tal skippas och knäpp istället upp slipsen och skjortan och hitta på något skoj tillsammans med oss"

• mtep

Tack för ditt svar Nyfiken gul, nu fru

Nån annan som gjort som vi? Hur "la ni fram" det?

Svar på tråden "Undvika tal"