Miss Julia skrev 2014-12-17 12:54:29 följande:
Jag skulle också vilja råda er att stressa ner och tänka på vad NI vill. Er bröllopsdag är inte till för att behaga andra utan för att det ska bli en av de bästa dagarna i ERT liv.
Gällande gästlista har vi för vår del valt att bjuda våra respektive mammor, pappor, syskon, de far- och morföräldrar som lever och sen vänner. Vi har alltså "prioriterat bort" farbröder, mostrar och kusiner etc. På så vis känner vi att alla som är där är personer som står oss nära och som vi verkligen vill ska vara där. Vi bjuder Inga för att vi känner oss "tvungna".
Gällande vigselplats har vi också valt bort en kyrklig vigsel och när vi bestämde oss för festlokal hade vi i åtanke att det skulle vara en plats som låg fint så att vigseln kan hållas i anslutning till festlokalen. Så vi kommer ha vår vigsel på gräsmattan till gården där middagen och festen kommer att hållas, på en hög klippa med utsikt över Stockholm.
Det var lite input från mig. Lycka till med planerna och kom ihåg att bröllop ska vara kul.
Vi VILL ju ha våra mostrar, fastrar och kusiner med. Åtminstone på bröllopsfesten. En av anledningarna till varför jag trivs så bra med min sambo och hans familj är att de har en stark sammanhållning, precis som i min familj. Hela tjocka släkten träffas några gånger om året och det är den naturligaste saken i världen.
Det är under vigseln jag känner att jag skulle kunna slippa allihop. Vi tar med oss två vittnen och bara gifter oss, ingen får vara med och därför är ingen särbehandlad
Jag längtar egentligen inte efter bröllopet, utan efter att få bli fru till mannen jag älskar. Min sambo vill ha ett "riktigt" bröllop, och därför känns det mest rättvist att han får planera alltihop och lösa det! Jag skulle i och för sig aldrig kunna göra så, utan vi delar på planeringen och hjälps åt. Men jag är en ständig grubblare och blåser upp saker till oproportionerlig storlek och får panikångest av hur jobbig den situation jag föreställer mig är.
Min sambo är min klippa och den som ser till att allt ordnar sig, eller åtminstone att jag lugnar ner mig och kommer tillbaka till verkligheten
I fråga om bröllopsplanering är vi dock båda helt ovetande om hur det ska vara, vi vet bara vad alla andra förväntar sig. Det blir lite extra press eftersom min sambo är först i sin släkt att gifta sig på vääääldigt många år. Och jag är äldst av mina syskon och sätter standarden för oss. Mina äldre kusiner är gifta och deras bröllop var extremt olika. Så jag vet att man får göra lite som man vill, men det är ändå ett stort stressmoment.