• duarm

Festlokal + vigselplats i Göteborg

Vi gifter oss vid Gräfsnäs slottsruin och ska ha festen på slottscaféet. Har sett att en del hyr bygdegården som ligger intill parken för festen. Samt att man kan ha festen inne i ruinen också. Ruinen kostar 2500 kr att hyra. (Bygdegården vet jag inte) Vi har hyrt ruinen för att kunna ha vigseln där inne om det blir dåligt väder. Om värdet håller i sig vill vi ha en utomhusvigsel och i så fall kommer vi nog ha lite fördrink i ruinen för att ändå använda den.

Stora Holm är fantastiskt för bröllop. Har varit där som gäst. Dock verkar det vara svårt att komma billigt undan oavsett om man väljer att ha festen på en restaurang som serverar mat eller hyr en lokal där man får ta med egen mat och dryck. De som har lokalerna vet att de kan ta ut en hög hyra för lokalen istället.. På slottscaféet ingår lokal, personal, dukning (med porslin och allt) i kuverpriset som också innehåller 3 sorters vin och fördrink med tilltugg. Så vi tycker man får mycket för priset även om det kostar mellan 900-1100/kuvert beroende på vilken meny man väljer.

• duarm
    Emelie skrev 2014-12-17 13:31:26 följande:
    duarm: Häftigt att gifta sig i en ruin! Spännande och grattis till er! Är ni från Alingsås eller hur valde/hittade ni detta?

Vi har nog helt bestämt att det inte blir Stora Holm i alla fall, datumet vi fick ligger under industrisemestern, så det kanske är svårt för folk att komma då. Då är det ännu värre att lägga ut så mycket pengar. 

Havskatten tar 16500 kr men då ingår allt porslin, så då behöver man ju inte tänka på det i alla fall. De verkar också väldigt hjälpsamma och vänliga. Vi får ju se idag vad vi tycker om lokalen. 
    Vi bor en bit utanför Alingsås så Gräfsnäs är ett ganska nära alternativ. Jag ville gärna ha en vacker miljö men inte en kyrka, så vi tittade runt vad som fanns i närheten och hittade slottsruinen. Det är också skönt att det är nära hem när vi måste ordna allt innan. Vi har en liten son som kommer vara dryga 1 år då och det kändes bra att inte vara alltför långt hemifrån.

Vi bodde tidigare i Göteborg så de flesta av våra vänner kommer från Göteborg och många av mina släktingar som reser längre ifrån kommer nog bo på hotell i Göteborg. Så vi har hyrt en buss för transport av gästerna mellan Gräfsnäs och Göteborg.

Hoppas ni hittar en bra lokal! Det är ju viktigt att det känns rätt! 

Blomstermåla vid Särö tycker jag är jättefint också. Men ganska dyra kuvert där också tyvärr. Det beror ju helt på hur många gäster man ska ha om det funkar med ens budget.
Svar på tråden Festlokal + vigselplats i Göteborg