detondabrostet skrev 2015-01-23 17:11:45 följande:
Ja, det blir ju lite bökigt med transporten. Vi kommer faktiskt vara så fräcka att folk får transportera sig bäst de vill! Vi är båda studenter och våra gäster vet att vi har en ganska tight budget, så jag tror inte att någon kommer bli förfärad av det. Vi kommer se till att de som är gamla och har svårt att åka kommunalt har något sätt att transportera sig, men i övrigt får de klara sig själva
Vi kommer nog också hamna där någonstans. Vi bjuder nästan 90 personer, men det är flera som vi vet inte kommer komma. Jag hoppas att vi blir prick 78 personer, det funkar bra med honnörsbord och tre långbord!
Vi har också vigsel kl 15, och med tanke på avståndet till kyrkan har vi ingen möjlighet att komma dit innan över huvud taget. Vi frågade om det fanns möjlighet att få tillgång tidigare, men det verkade svårt. Han som visade oss lokalen sa att om det inte är någon som hyr dagen innan får vi självklart komma så tidigt som vi vill.
Kul med resetema! Vi kommer nog inte dekorera så mycket mer än borden, men jag har funderat lite på att ha stora heliumfyllda ballonger lite varstans. Vi kommer ha några vänners småsyskon (18-20-årsåldern) som kommer hjälpa till att servera och förbereda, så det får inte bli något allt för avancerat känner jag :)
Har ni tittat på cateringalternativ? Vi har precis börjat luta åt cateringhållet på grund av att det blir så förbannat dyrt med hyrporslin. Då lägger jag hellre mer pengar på catering och får porslinet billigare genom dem. Vi har kollat på Catering Direkt och Cicada Catering som båda kan erbjuda 3-rätters för 300 kr/kuvert inklusive porslin (och moms). Vi undviker buffé. Vi kommer nog köra serveringsfat på borden, för att det inte ska bli så trångt att komma mellan borden om man skulle servera. Det blir så sjukt mycket spring om man har buffé, och det blir svårt med tal när det alltid är någon som är uppe och hämtar mat.
vi ville ha båten bredvid..vad den nu hette, men han var så strulig så vi bestämde oss för annan lokal (aga-pontonten) till slut. vi ska gifta oss på baksidan av stadshuset och sen får gästerna ta sig till festlokalen bäst de vill. vi funderade ett tag på att boka trannsport men på de bröllop vi varit har inget annat par gjort det och visst, på det ena var vigsel i lund och festen i malmö = enkel transport + det var gott om tid mellan (vi åt
t.om mellanmål och jag bättrade på sminket på hotellet) men på det andra var vi typ ute i nowhere (en ö i finska skärgården) där kollektivtrafiken var närmast obefintlig och det var ungefär 1,5 mil mellan kyrka och festlokal. vi hyrde bil och jag var (ofrivilligt
) nykter för att kunna köra oss tillbaka till hotellet. (ca 3 mil bort).
så länge som man är tydlig med att vigsel och fest ör på olika adresser tycker jag gott man kan låta gästerna värdera om det är "värt" att komma eller inte. vi gifter ju oss lyckligtvis i stockholm och även om vi gnäller på kollektivtrafiken ibland, så går den ofta i tid och den går OFTA