Inlägg från: Nyfiken gul , nu fru |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul , nu fru

Klänning till borglig vigsel?????

varför går vit bröllopsklänning bort?  Du gifter ju dig ändå! 

Vill du vara brudklädd så var det såklart! 

Du behöver ju inte välja bort brudklänningen barra för att det är en intim vigsel, men du kan ju kanske välja en enklare brudklänning om du tycker att en bakelseklänning med slöja o tiara känns overkill.

Finns många enkla raka modeller du kan välja och kanske bara ha en fin blomma i håret? 

• Nyfiken gul , nu fru

Min svägerska gifte sig borgerligt och hon hade sytt sin egen brudklänning, en tvådelad med lång kjol och topp i vit satin och spets. Slöja och ett diadem av blommor som matchade brudbuketten.   Vi var ca 15 gäster 

Min bästa väninna gifte sig borgerligt med bara deras barn och föräldrar närvarande. Hon valde en vit knäkort volangklänning , typ studentklänning. Hade en rosa bolero till. Fint uppsatt hår. Inga blommor.  

• Nyfiken gul , nu fru
    Liina87 skrev 2015-02-04 22:21:15 följande:

Anledningen till st vit typisk bröllopsklänning går bort är för att vi helt enkelt inte vill ha den typ av bröllop och man är ju inte mindre gift bara för man väljer bort den typ av klänning????

jamen dåså! Då är det bara att välja och vraka bland alla andra modeller, färger och former!  

Det är många som avstår brudklänning för att dom tror att dom måste dämpa sig för att det är borgerlig.  

men vet du att typisk bröllopsklänning inte är för dig så är det ju så du känner.  Det finns mängder med vackra klänningar att gifta sig i!  

När jag o min man diskuterade bröllop hade jag först tänkt mig borgerlig vigsel i vår trädgård och då använda en grön/blå knäkort brokadklänning som min mamma hade på 60-talet.  
    Nu blev det kyrkvigsel i alla fall men jag gillar fortfarande iden  
  • Nyfiken gul , nu fru

Vill du känna dig "brudig" eller går det bort helt?  Tänker mig vit klänning fast i annan modell och tappning, typ kort  studentklänning i spets eller enkelt tajt fodral i siden.. 

Vill du vara fin utan nån som helst koppling till vit brud så kan du ju välja en klänning du själv helt enkelt bara gillar och känner dig fin i . Kanske klänning utifrån en stil du verkligen gillar? 50 tal och rockabilly?  Eller en färg du verkligen gillar och klär dig ofta i? 

Har du absolut ingen som helst aning vad du är ute efter kan du ju börja med att fundera över om klänningen ska bara kort eller lång.  Ska den vara enfärgad eller mönstrad. Titta runt lite på nätet och se vad du kan tänka dig . 

Och ja det går såklart att flippa ut och gifta sig i en oscar de la renta-stass för 40.000 kr a la Hollywood/röda mattan,  en brun mancesterklänning från 70-talet du hittar på loppis eller mormors konfirmationsklänning ....   

Svar på tråden Klänning till borglig vigsel?????