ElinaF89 skrev 2015-02-09 08:59:26 följande:
Nightrod, det spelar en roll om jag köper återvunnet guld eller stenar för att det betyder att man inte behöver bryta nytt guld på grund av att jag vill ha en ny ring. Den största påverkan på miljö och omgivning sker när guldet bryts och om jag kan bidra till att öka efterfrågan på återvunnet guld så skulle jag bli jätte glad!
Jag förstår hur du menar, men hur mycket du än bidrar till efterfrågan på återvunnet guld så bidrar du till att köpa guld.
Efterfrågan på återvunnet leder direkt till mer efterfrågan på guld överlag, det enda som påverkar att man bryter mindre guld är att man inte köper guld alls.
sedan har jag lite svårt för att folk skall va så rättfärdiga med sådana saker, medans de sedan har bil, kina tillverkade elartiklar och torkar sig i baken med urskogen på toaletten. Men nu skall vi värna om miljön och köpa återvunnet guld, men heja för asfalterade vägar som tillverkas av oljerester och fina parkett golv och toaletter klädda i marmor eller bruten sten och klänningar tillverkade i kina som åker båt eller flygs hit för det är ju verkligen att bidra till en bättre miljö.