Att gifta sig ung efter endast 10 månader ihop
jag gjorde som ni...
jag var 18 år och min man 24 när vi gifte oss. Utan att varken bo ihop eller att ha sex.
Det gick åt helvete med besked... O idag när jag snart är 40 år sitter det bittra djupa taggar kvar i mitt inre över saker som hände då som aldrig kommer att läka... (svartsjuka , kontrollbehov och psykisk misshandel var något som följde med i äktenskapet och som dök upp först efter vi var gifta samt dom mindre smickrande egenskaperna som total egoist, hopplös på att ta hand om ett hem och ett sexliv som inte existerade... )
Det finns så otroligt mycket man inte har en aning om när man inte delar en vardag tillsammans.
Att känna någon innebär inte att kunna namnge artister partnern gillar, det handlar inte heller om att kunna nämna en favoriträtt eller namnet på favoritparfymen eller vart man handlar sina kläder. Att känna någon handlar om att förstå vad den personen tänker, att veta dom innersta hemligheterna, att bära den andras stora sorg, vad den andra känner och tycker och förstå att dessa bitar är det som kan bli skäl till gräl och meningsskiljaktigheter och ändå vara beredd att jobba på dom.
äktenskap handlar inte om gräddbakelseklänningar eller en blingbling ring utan om att hålla ihp resten av livet.
att vakna upp i blodiga menstrosor och ha blodat ner sängen, att ta hand om magsjuka, att tvätta skitiga kalsonger, att känna ilska när partnern sviker en för 3445:e gången samma vecka, gräla om heminredning och ogilla varandras släktingar ... och ändå tokälska varandra....