• augusti

Vad är rimligt pris hos sömmerskan

Hr kollat upp lite priser hos sömmerskor och i snitt säger de att de tar

500kr i timmen för ett jobb. Plus tyg kostnder såklart. Vad brukar brudtyger utn spets gåpå? Och om jag vill sy dit stenar och pärlor också lär det ta längre tid...typ 24h?

Vad kan det ta i timmar att sy en brudklänning? Säg en medelavancerad klänning.

Är det ett rimligt pris eller ska jag söka vidare?

Okmkt frågor, svårt att svara på jag vet, men någon sömmerska finns det kanske här som har ett hum, för de säger bara att de inte kan svara på rak arm i telefon...

• Svar på tråden Vad är rimligt pris hos sömmerskan
  • Natasja

Att ange timpris för ett sådant jobb känns lite svårbedömt för kunden tycker jag. Du kan inte be om en ungefärlig uppskattning av slutsumman för den modellen och de materialen du vill ha? Om de inte kan svara via telefon kanske du kan gå in och visa en bild, eller maila dem?

Jag var inne hos en skräddare och frågade om pris för en vadlång/knälång brudklänning i inte alltför avancerad modell och fick ett rakt svar om ungefär vad det skulle kosta. Nu har jag mailat bildförslag till den skräddaren samt lite andra skräddare och väntar på lite säkrare priser att jämföra mellan.

• augusti

Jag tyckte också att säga 500kr i timmen vr väldigt vagt. Men vad tr en sömmerska i snitt i tim pris är välmest det jag undrar över?

• Nightrod

Skulle jag vara som dig skulle jag stämma möte med sömmerskan och designa upp klänningen, sedan kräva ett färdigt pris.
    För om hon själv inte kan räkna ut hur mycket tid hon kommer lägga på det så är hon uppenbarligen en ovan oerfaren sömmerska. Jag kräver alltid slutpris på allt jag gör, annars kan de sitta och såsa och ticka timmar hur de vill.

Live free, ride free
  • Chicita

Det behöver inte vara en oerfaren sömmerska för att inte kunna säga ett slutpris.
    Saker sker... saker man inte hade räknat med. Sånt händer alltid.
    Jag har sytt i 30 år och ska jag gissa fram tidsåtgång på ett så stort projekt så kan jag gissa 10 timmar fel liksom. 

Däremot kan ni alltid komma överens om ett maxpris där hon levererar en färdig klänning även om det tog längre tid, men hinner hon klart på mindre tid så betalar du timpriset.
    500:- i timmen för en utbildad sömmerska / skräddare låter normalt. 

ta med bilder och gå till ett par olika sömmerskor och välj den som du känner dig tryggast med. Be om att få se arbetsprover Glad

Tyger kan kosta allt från 150:- metern till 2000:- per meter beroende på hur exklusiva dom ska vara. 
    Men en figursydd sidenklänning exempelvis (utan jättesläp men hellång) kanske det går åt 3-4 meter tyg till + fodertyg, eventuell tyll för att ge volym (även om det inte syns) kanske en underkjol, korsettben osv... 

• augusti

Måste bara dela med mig mina svar från ca 6st stockholms sömmerskor.

Det är heeeelt sjuka priser ju! Jag skickade in en bild på en plain mermaid modell i siden. Inget krimskrams, ingen spets ingenting.

Den billigaste ville ha 12000kr plus 500kr i timmen plus material. Så vadå,långt över 20000kr totalt.

Den dyraste ville ha 45000kr....45000krk!!!!!!! Är hon sjuk i huvet? Suck....

• Nightrod
    augusti skrev 2015-03-25 09:26:44 följande:

Måste bara dela med mig mina svar från ca 6st stockholms sömmerskor.

Det är heeeelt sjuka priser ju! Jag skickade in en bild på en plain mermaid modell i siden. Inget krimskrams, ingen spets ingenting.

Den billigaste ville ha 12000kr plus 500kr i timmen plus material. Så vadå,långt över 20000kr totalt.

Den dyraste ville ha 45000kr....45000krk!!!!!!! Är hon sjuk i huvet? Suck....

Ha ha ha ha ha
    Så jävla löjligt, ibland undrar man hur fan de tänker.
    Gör såhär, gå in på C.U.M prata med domenica som jobbar där och se om hon skulle klara av det. Hon designar/syr ju club-kläder men hon är ju utbildad designer så hon kan mycket väl klara av det med, och hon är nog vettigare i priserna med. Vet hon gjort liknande förr..

Du kan få hennes nummer om du vill via PM..
    Live free, ride free
  • augusti
    Nightrod skrev 2015-03-25 09:40:12 följande:

Ha ha ha ha ha

Gör såhär, gå in på C.U.M prata med domenica som jobbar där och se om hon skulle klara av det. Hon designar/syr ju club-kläder men hon är ju utbildad designer så hon kan mycket väl klara av det med, och hon är nog vettigare i priserna med. Vet hon gjort liknande förr..

Oooh.... Intresting.... Skicka mig nummer :)
  • Nightrod
    augusti skrev 2015-03-25 09:45:08 följande:
    Done
    Live free, ride free
  • Nightrod
    augusti skrev 2015-03-25 09:45:08 följande:

Berätta gärna hur det gick..

Live free, ride free
  • augusti

Ok, för den som är intresserad så tog jag Nightrods tips och tog kontakt med Dominika.

Hon var super gullig och vi bestämde att jag går förbi hennes butik och så pratar vi mer.

Det hon gjorde tydligt vr iaf att hon inte tar mer betalt för något bara för att det är en brudklänning, och att prisförslagen jag fått tidigare är löjliga.

Jag åkte dit och visade lite bilder på klänningar jag gillade och vi diskuterade och designade en egen klänning utifrån alla de jag hde som exempel.

Jag hde räknat med kanske5-6000kr som minimum för hennes tjänster, så jag blev mycket förvånad när hennes pris var 3500kr, inkl tyger!

Först blev jag lite orlolig, så jag försäkrade mig om att hon kommer sy den som en brudklänning med foder och underkjol och allt vad det innebär, och brudsiden osv, och jo det skulle hon göra. Hon berättade även att hon syr brudklänningar på veställning så det är inget nytt.

Nu väntr jag på tygprover och sen om allt stämmer så kan vi sätta igång.

Känns jätte bra, jag slipperr beställa en halvsnygg klänning som är billig så att jag har råd att sy in och upp den, utan får en custom direkt.

Mkt förväntansfull på hur detta ska gå:)

• Chicita

3500:- är svinbilligt. Hon kommer i princip att jobba gratis.

Materialet till min klänning (som inte är i äkta siden) kostade ca 2500:- (några år sen nu så jag minns inte summan exakt). 

Så... ett tips - om du hade räknat med betydlig mer, är att om du blir nöjd... ge henne en bonus Glad

• augusti
    Chicita skrev 2015-04-04 14:28:06 följande:

3500:- är svinbilligt. Hon kommer i princip att jobba gratis.

Materialet till min klänning (som inte är i äkta siden) kostade ca 2500:- (några år sen nu så jag minns inte summan exakt). 

Så... ett tips - om du hade räknat med betydlig mer, är att om du blir nöjd... ge henne en bonus 

Visst låter det oförskämt billigt! Får se hur tygproverna blir, men jag har ju marginal att byta upp mig tygmässigt om jag känner att det första tygprovet inte är okej.

Och naturligtvis har jag tänkt på bonus :)
  • nolsjö
    Nightrod skrev 2015-03-25 09:40:12 följande:
    Ha ha ha ha ha

Hej,

Jag har lite samma problem här och skulle gärna komma i kontakt med en duktig sömmerska. Finns det någon mailadress eller en hemsida jag kan nå henne via?

Tack på förhand!
  • Nightrod
    nolsjö skrev 2015-11-02 22:40:13 följande:
    Hej,

Jag har lite samma problem här och skulle gärna komma i kontakt med en duktig sömmerska. Finns det någon mailadress eller en hemsida jag kan nå henne via?

Tack på förhand!
    KOlla vi FB
    Dominika Skansen
    Live free, ride free
  • augusti

Ärligt är jag inte nöjd. Den ser inte bra ut. Den är sydd för kort så hon typ sydde på en längd tyg efter ök. Men verkligen en nödlösning. Övergången mellan spets och siden är bucklig och sne. Tyget är för stelt och tyllen är direkt mot kroppen, vill inte säga ändra mer för jag vill inte betala för mer jobb. Ska dit imorgon och hoppas det är bättre nu, men som tur är har jag en annan jag ska ha, dock hoppas jag iaf kunna sälja denna, men vi får se.

• augusti

klänningen var ingen katastrof så, rätt fin förutom spetsdelen som inte blev jätte bra. överdelen är dock fin och precis som jag tänkt mig. men nederdelen njae. det skulle kräva massa mer jobb om vi gjorde om det så jag lät det vara. allt som allt. ja alltså hon kan sy ju, men räkna inte med en klänning som i butik. men då är oxå priset mkt lägre så. jag har ingen dator utan bara ipad och telefon o kan ej lägga upp bild. hon är dock sjukt duktig på att sy kläder till sin butik.

Svar på tråden Vad är rimligt pris hos sömmerskan