• Tillys

Behöver tips! Litet bröllop!

Hej!

Jag och min sambo är lite sugna på att gifta oss. Vi har bestämt oss för att ha ett litet bröllop. Antingen bara vi två, bara med familjen, eller med familj och de närmaste vännerna.

Vi har diskuterat att rymma, att åka iväg på spa med hela familjen eller hitta på något liknande, eller helt enkelt bara ha en liten fest, kanske i en trädgård eller liknande. Möjligen ha en större fest för vänner en annan dag.

Men sedan tar idéerna slut. Ni som har haft små bröllop, vad gjorde ni? Vilka är era erfarenheter? Hur drog ni gränsen bland vännerna?

Jag är dessutom gravid i 4:e månaden och budgeten får inte vara alltför stor. Det är också en fråga. Gifta sig som gravid eller vänta tills efter?

Mycket tankar och funderingar som behöver utvecklas och ta lite nya spännande vägar!

• Svar på tråden Behöver tips! Litet bröllop!
  • Elna14

Juridiskt sett är det stora fördelar att vara gifta innan barnet föds, så oavsett om ni bestämmer er för att vänta med festen är det bra om ni är formellt gifta innan barnet föds.
    Vi valde att ha ett ganska stort bröllop, och jag tror att det hade känts tomt om inte åtminstone närmsta familjen varit där, men det är ju väldigt olika vad man har för relation till familjerna och hur viktigt man tycker att det är. En vän till mig gifte sig nyligen med bara närmsta familjen närvarande, inga vänner, och jag tycker naturligtvis att det var väldigt tråkigt att inte kunna vara med, men gissar att de tyckte att det var för svårt att dra gränsen om några vänner fått komma. Liten trädgårdsfest tycker jag låter som en jättetrevlig idé.

• brekt

Innan eller efter, båda är bra. Men kör ni efter så räkna med att vänta ett tag -  tills amningsperioden är över och "Sova-gott-om-natten"-perioden börjar :)

Litet bröllop kan ni göra jättemysigt. En nära vän gifte sig med sin man på en klippa, de hade med sig var sitt vittne. Sedan åt vi finmiddag tillsammans med absolut närmsta familj och vänner. Vi var kanske 15 st på middagen..?

Annars är ju trädgårdsbröllop jättemysigt. Jag rekommenderar knytis-bröllop också. Istället för bröllopspresenter delar man ut uppgifter för maten. Förutom att hålla budgeten nere känner sig alla delaktiga i under den fina dagen. De två jag har varit på har varit jättelyckade. Glad

• crs

Vi kommer ha ett relativt litet bröllop, och det blir såhär:

Vigsel på förmiddagen i sällskap av våra närmsta vänner + respektive/familjer i de fall det finns, och våra ursprungsfamiljer. Vi blir totalt 29 personer, där sådär 10 st är barn. Kort borglig vigsel, sen lunch på restaurang med allihop. Och sen är det klart. Efter det åker vi på semester en vecka, eventuellt samlar vi resten av våra vänner när vi kommer hem igen, går ut och firar eller har lite kalas hemma i (den pyttelilla) trådgården. 

Jag kommer ha en av mina vänner där, och min sambo har bjudit 4 av sina vänner. För mig var gränsdragningen enkel, jag har en nära vän. Vet inte riktigt hur min sambo tänkte. Tre av de vänner han bjudit är nära, de pratar ofta och umgås och har känt varandra länge. Den fjärde är jag själv lite förvånad över att han räknade som en av de närmsta, men han ville bjuda henne så det var lugnt för mig. Jag tror att den gränsdragningen var svårast för honom, och att hon blev inkluderad lite för att hon nog tycker att de är rätt nära, för att de varit det tidigare, och jag vet att han tycker synd om henne för att hon är lite ensam. Så hon fick följa med, liksom. (Och var sen svinkonstig när hon fick inbjudan, hon visste inte om något innan men ringde då min sambo, grät och frågade om hon får vara hans best man. Helt stört tyckte jag, att fråga om en sån sak när man inte ens vetat om det hela innan man får en formell inbjudan... Hon var den enda vi bjöd som inte visste att vi planerade bröllop innan de blev bjudna.)

Sen hade vi inte tänkt bjuda våra familjer, men en av mina bröder frågade om de inte kan få komma på vigseln och jag kunde såklart inte neka mina bröder att vara med när jag gifter mig. Och då var vi ju tvungna att bjuda sambons familj med, och plötsligt var vi uppe i att bjuda 26 personer istället för 10. (Den 27e, 28e och 29de är vi och min dotter.)

• Nyfiken gul , nu fru

vi hade ett litet bröllop

med oss inkluderat var vi 35 personer.  Vardera 5 nära vänner och resten var familj. 

Vi hade kyrkbröllop .  2-rätters middag på resturang där två stycken sjöng och underhöll oss under tiden. 

Kaffe, bröllopstårta, paketöppning och mingel hemma på vår altan och i vår trädgård. 

Vi vigdes kl 14 och ungefär vid 20 på kvällen var det liksom "slut".  Då blev maken och jag inskjutsad till hotellet där vi skulle tillbringa bröllopsnatten. Vi bytte om och gick på stan och tittade och slank in och käkade på ett ställe , sen återvände vi till hotellrummet där vi tittade på tv och låg och läste alla grattiskort vi tagit med oss . 

Jag själv för min del hade gärna haft ett ännu mindre bröllop. Jag var först inne på att vi skulle vigas borgerligt i vår trädgård med bara vittnen närvarande och sen bjuda på familjemiddag lite senare. Men min man som aldrig varit gift förut (jag har)  ville gärna göra det på "riktigt" och ville ha kyrkbröllop. 

Svar på tråden Behöver tips! Litet bröllop!